Wszystkie rowery Mevo już dostępne

Fot. UMS

System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 jest już w pełni dostępny. Do dyspozycji użytkowników w 16 pomorskich gminach oddano całą flotę 4 tys. rowerów. 75 proc. z nich to jednoślady elektryczne.

Przez ostatnie trzy miesiące trwały testy systemu. W tym czasie flota była stopniowo zwiększana. Zaczęło się od 100 rowerów, następnie było ich 250. Gdy hiszpański operator, firma City Bike Global, wywiązał się z podstawowych obowiązków, rozszerzono testy na pełną flotę czterech tysięcy rowerów. Operator przeszedł próbę pozytywnie. W związku z tym, jeszcze przed zimą mieszkańcy 16 gmin metropolii mogą korzystać z systemu.

Osoby, które korzystały z wcześniejszej wersji aplikacji, powinny ją zaktualizować (część telefonów aktualizuje aplikację automatycznie, a w części zależy to od ustawień użytkownika) lub usunąć i ściągnąć ją ponownie ze strony www.rowermevo.pl.

Podsumowanie testów

Testy przeprowadzane były jesienią. Stało się tak w związku ze zmianą kluczowego podwykonawcy odpowiedzialnego wcześniej zarówno za rowery elektryczne jak i system IT. Przez to też poszczególne funkcjonalności były w ostatnim czasie dostępne częściowo. Ale to już za nami. 

– Cieszymy się i gratulujemy hiszpańskiemu operatorowi, że dał radę wprowadzić nowy system w ciągu trzech miesięcy - mówi Michał Glaser, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. – Jesteśmy jednak świadomi, że prawdziwy test skuteczności przejdziemy wiosną, kiedy zainteresowanie rowerami wzrośnie kilkukrotnie.

Radości ze startu Mevo 2.0 nie ukrywają także przedstawiciele operatora.

– Po zawirowaniach związanych ze zmianą producenta rowerów i koniecznością zaangażowania nowej firmy IT to dla nas wielka satysfakcja, że możemy rozpocząć realizację kontraktu w pełni. Metropolia trójmiejska będzie miała najlepszy system roweru publicznego na świecie. Jesteśmy dumni, że mogliśmy się nim pochwalić ostatnio na targach Smart City Expo w Barcelonie – mówi Mariano Perez Miñano, dyrektor projektu w City Bike Global, odpowiedzialny też za systemy rowerowe w Europie Południowej i w Peru. 

Warto przypomnieć, że w początkowej fazie testów, w słoneczne jesienne dni, trójmiejski rower Mevo był najczęściej wypożyczanym rowerem spośród wszystkich systemów w Europie. Podczas gdy średnia w europejskich miastach wynosi 5-6 wypożyczeń na rower, a z jednego roweru na Pomorzu korzystało średnio aż 10 razy dziennie!

W testach wzięło udział 109 tys. użytkowników, którzy przejechali łącznie ponad 2 mln kilometrów. Od 13 września 2023 r. mieszkańcy metropolii odbyli łącznie ponad 563 tys. podróży - 74 % z nich miało miejsce w tygodniu, 26 % w weekendy. Średni dzienny dystans podróży wyniósł 4 km, najwięcej podróży trwało od 5 do 10 minut oraz powyżej 20 minut. 

– Od ponad tygodnia cała zakontraktowana w umowie z firmą City Bike Global flota rowerów jest już na ulicach metropolii. Skrupulatnie każdego dnia sprawdzamy, jak sobie radzi Operator z ładowaniem baterii w rowerach ze wspomaganiem elektrycznym oraz relokacją rowerów. Ponieważ wszystko idzie zgodnie z planem i system działa poprawnie i nieprzerwanie, możemy podpisać protokół uruchomienia Mevo 2.0. i rozpocząć jego działanie już w pełni – informuje Dagmara Kleczewska, kierownik projektu

Oceny użytkowników 

Na dziesięć dni przed końcem testów użytkownicy Mevo wypełniali ankietę, w której oceniali działanie systemu: 

  • 96,5% ankietowanych uważa, że rower miejski jest potrzebny w Obszarze Metropolitalnym. (Jedynie 1,9% wykazało zdanie odrębne, a 1,5% uczestników ankiety nie ma konkretnego zdania w powyższym zakresie)
  • większość ankietowanych uznało wspomaganie napędu w „elektryku” pozytywnie (32,8% uznało je za bardzo dobre, 45,2% za raczej dobre, 17,8% za dobre).
  • 37,7% ankietowanych uznało, komfort korzystania z „elektryków” za bardzo dobry, wg. 41,6% jest raczej dobry, a 19,2% ceni go na poziomie dobrym.
  • Większość ankietowanych (74,4%) korzystało zarówno z roweru tradycyjnego, jak i ze wspomaganiem elektrycznym. 24,4% respondentów miało styczność wyłącznie z „elektrykiem”. Jedynie 1,2% użytkowników skorzystało tylko z jednośladu tradycyjnego. Komfort korzystania z “klasyków” jest umiarkowanie pozytywnie oceniany przez mieszkańców. Według 24% ankietowanych jest on bardzo dobry, zdaniem 28% respondentów raczej dobry, a 32% mieszkańców ocenia go na poziomie dobrym.
  • 61,4% osób uczestniczących w ankiecie uważa, że dodatkowa opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo jest dobrym pomysłem. 

W sekcji przeznaczonej na uwagi dodatkowe mieszkańcy zwracają uwagę na odpowiednie i konkurencyjne ceny abonamentów za korzystanie z usługi. Dobrze została również oceniona komunikacja, w tym czas udzielania odpowiedzi na zadawane pytania. Głosy jak „na Mevo przesiadłem/am się jeżdżąc w tym roku wcześniej wiele kilometrów zwyczajnym rowerem” czy „system Mevo pomógł mi, jak i wielu mieszkańcom, zdecydowanie ułatwił możliwość dojazdów z punktu A do B”, utwierdzają nas w przekonaniu, że Mevo to nasz wspólny projekt, który ma znaczenie dla mieszkańców gmin, które biorą w nim udział. 

Co do poprawy? 

Od samego początku testów wsłuchujemy się w głosy użytkowników Mevo i ich koniec nie oznacza, że teraz nie będziemy tego brali pod uwagę. Cały czas zbieramy informacje od mieszkańców metropolii, którzy na bieżąco informują nas o kwestiach wymagających poprawy. 20 % ankietowanych zwróciło uwagę, że aplikacja jest nieintuicyjna lub ciężko to ocenić. Będziemy się więc przyglądać możliwym ulepszeniom. Podobnie w każdym innym aspekcie działania systemu. 

Sezon zimowy 

Pełna flota rowerów będzie dostępna do 30 listopada. Od grudnia w każdą kolejną zimę, zgodnie z zapisami umowy będzie ona zmniejszona o połowę. Zimą (do końca lutego) do dyspozycji mieszkańców będzie 1550 elektrycznych jednośladów i 500 rowerów tradycyjnych. Od marca na ulicach metropolii ponownie pojawi się pełna flota pojazdów. 

Cennik - abonamenty i naliczanie minutowe

Na ulicach metropolii dostępna jest pełna flota, czyli cztery tysiące jednośladów; 75% z nich to rowery elektryczne. Uruchomienie systemu pozwoli korzystać z Mevo wszystkim chętnym - zarówno w ofercie abonamentowej (29,99 zł/mc lub 259 zł/rok albo 59zł/48h), jak i pay as you go (0,15 zł za minutę jazdy „klasykiem” i 0,30 zł za minutę jazdy rowerem elektrycznym). Warto nadmienić, że pieniądze z abonamentów będą trafiać do Obszaru Metropolitalnego, a nie operatora. 

Obowiązujące limity czasowe (120 minut/dzień na rower klasyczny lub 60 minut/dzień na rower elektryczny) będą dotyczyły użytkowników abonamentu miesięcznego i rocznego. Po wykorzystanym czasie, zaczną obowiązywać opłaty minutowe. W przypadku roweru klasycznego: 0,10 zł, w przypadku roweru ze wspomaganiem elektrycznym: 0,20 zł. Osoby korzystające z opcji pay as you go mogą jeździć bez ograniczeń czasowych. 

Do dyspozycji użytkowników będzie także abonament 48h w cenie 59 zł. Umożliwi korzystanie przez 480 minut z roweru klasycznego albo 240 minut z roweru elektrycznego. Po upływie czasu przysługującego w ramach taryfy, zaczną obowiązywać opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę „klasykiem” i 0,40 zł za podróż „elektrykiem”. 

Bez zmian pozostanie możliwość skorzystania z opcji postoju i rezerwacji roweru. „Pauza” odbywa się w ramach trwającego wypożyczenia. Po jej wybraniu, czas korzystania z jednośladu liczy się tak samo, jak w trakcie jazdy. Rezerwacja może trwać 10 minut. Po ich upływie rower wraca do systemu jako dostępny do wypożyczenia dla innych mieszkańców. Chcąc korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu każdorazowo powinna znajdować się kwota min. 10 zł. Pozostaje również opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo oraz dodatkowe opłaty nakładane na użytkowników za nieprzestrzeganie zapisów regulaminu.

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...