Rozwój e-handlu spowodował, że często kupujemy online. Ale czy zawsze drugą stroną jest przedsiębiorca? Warto to wiedzieć, bo zakup od przedsiębiorcy pozwala nam skorzystać z uprawnień, które przysługują konsumentom.
Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą takiej czynności prawnej (czyli np. zawierającej umowę), która nie jest związana bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową tej osoby (konsumenta). To oznacza, że nie każdy kupujący może być uznany za konsumenta. Konsumentem jest się tylko w sytuacji zakupu od przedsiębiorcy – także od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Tylko w tym przypadku kupujący może korzystać z uprawnień przysługujących konsumentom np. odstąpić od umowy w ciągu 14 dni w przypadku zakupu poza lokalem przedsiębiorcy (np. przez Internet) czy gdy reklamujemy towar z powodu jego niezgodności z umową – przedsiębiorca ma wówczas obowiązek ustosunkowania sie do naszej reklamacji w ciągu 14 dni. W pozostałych sytuacjach prawa te nie przysługują. Uznanie za konsumenta ma istotne znaczenie prawne – od tego często zależy jakie przepisy zostaną zastosowane do oceny całej transakcji. Podstawa prawna: art. 22¹ Kodeksu cywilnego
Przykłady:
Pamiętajmy:
Wyróżniamy 3 rodzaje transakcji biznesowych:
1. B2B (business-to-business) – to relacja przedsiębiorstwo-przedsiębiorstwo. Przykładem relacji w modelu biznesowym B2B może być transakcja pomiędzy producentem podłóg a firmą, która złożyła na nie zamówienie.
2. B2C (business-to-consumer) – to relacja między firmami a końcowymi klientami (konsumentami- osobami fizycznymi). Przykładem może być zakup przez konsumenta od firmy okien, które następnie konsument wstawi do swojego mieszkania.
3. C2C (consumer-to-consumer) – to model biznesowy polegający na zawieraniu transakcji pomiędzy konsumentami (osobami fizycznymi). Przykładem relacji może być zakup używanego wózka dziecięcego od innego konsumenta.
Miejski Rzecznik Konsumentów dyżuruje w Urzędzie Miasta Sopotu przy ul. Kościuszki 25/27, pok. 11 A, we wtorki w godz. 12.00-16.00, środy i czwartki 8.30-16.00, piątki 8.00-15.00. Kontakt telefoniczny: 58 52 13 670, e-mail: anna.gut@um.sopot.pl.