Sopoccy artyści nominowani do Fryderyków

Krzysztof Kmendarek-Tymendorf. Fot. materiały prasowe

Płyta „AtomoGenus” którą Krzysztof Maria Komendarek-Tymendorf, sopocki altowiolista, nagrał wspólnie z Władysławem „Gudonis” Komendarkiem, legendą polskiej muzyki elektronicznej, została nominowana w kategorii Album Roku – Elektronika. Trzy nominacje otrzymali Łukasz L.U.C. Rostkowski i Rebel Babel Film Orchestra za muzykę do filmu „Chłopi". Jubileuszowa 30. gala Fryderyków, połączona z ceremonią rozdania nagród, odbędzie się 22 marca 2024 r. w PreZero Arenie w Gliwicach.

„AtomoGenus” to pierwszy wspólny album uznanych polskich instrumentalistów: Władysława „Gudonis” Komendarka, giganta polskiej muzyki elektronicznej oraz Krzysztofa Marii Komendarka-Tymendorfa, cenionego altowiolisty. Tytuł płyty nawiązuje do więzi w atomach wspólnych muzycznych genów artystów. To podróż po syntezie dwóch skonsolidowanych źródeł inspiracji w ich galaktycznych imaginacjach. Artystów łączy gatunkowa więź pomimo ekstremalnie skrajnych kierunków, w których się na co dzień poruszają. W tym wyjątkowym przypadku gatunki, cząsteczki, neutrony się przenikają, łączą, komasują, a artyści nadają im nową, unikatową formę. Spotkanie altówki z elektroniką to materia nowatorska w Polsce. To przede wszystkim poruszająca i wzruszająca symbioza, ponieważ można się w tej formie zatrzymać, cofnąć i ponownie rozkoszować wybranym momentem, tak jak zrobilibyśmy to z detalem obrazu: jego wrażenie pozostanie tylko w naszej pamięci i w naszym sercu. Muzyka Krzysztofa i Władysława Komendarków dociera w głąb wrażliwości i umysłów. Kompozycja wykonuje odważne kroki w przód, w głąb galaktyki, jeszcze dalej w tworzeniu i eksploracji nieodkrytych pól muzycznych, czyli noise z najodleglejszych zakątków drogi mlecznej połączone z improwizowaną muzyką carpe diem danej chwili, z altówką i samplami w czystej postaci.

„AtomoGenus” jest pierwszą w Polsce awangardową fuzją elektroniki i szlachetnego brzmienia violi. W założeniu tkanka muzyczna zawiera wielowarstwowe smyczkowe brzmienia połączone z głosami analogowo-cyfrowych syntezatorów i wokoderów, w których wykorzystuje język nieznany nikomu, z innej niż do tej pory galaktyki, o różnej jakości parametrach bitowych, od 4 do 64 bitów. Altówka wykorzystana jest w albumie nie tylko jako instrument melodyczny, ale i perkusyjny, kreujący muzykę głównie nowatorskimi, teraźniejszymi technikami wykonawczymi takimi, jak: tapping, Bartók pizzicato, szarpanie strun, pressing włosia o strunę, scordatura, dirty glissando, slow motion bow, crazy sul ponticello scratchiness, shutter, noisy shift, electric slide, scratch tone, stopping on the string, preparacja, arpeggia, tremola, flażolety etc. W efekcie otrzymujemy totalne muzyczne combo kosmiczne! To album kontrowersyjny, nieszablonowy i nieprzewidywalny. Niekonwencjonalne i wprost czołowe zderzenie electro z teraźniejszymi technikami wykonawczymi gry na altówce.

„AtomoGenus" został nominowany do nagrody Fryderyka, znalazł sie również na tzw. długiej liście 2024 r. Nagrody Niemieckich Krytyków Płytowych (Muzyka Elektroniczna i Eksperymentalna) i w Niemczech zdobył nominację do nagrody Preis der deutschen Schallplattenkritik. Album został też Płytą Kwartału czasopisma „Presto. Muzyka Film Sztuka".

Krzysztof Maria Komendarek-Tymendorf, altowiolista-solista, kameralista, profesor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Należy do grona czołowych polskich altowiolistów swojego pokolenia. W 2012 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Ireny Albrecht. Swoje umiejętności doskonalił w klasie prof. Wolfganga Klosa i Ulricha Schönauera na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, oraz jako gościnny student Swedish National Orchester Academy w Göteborgu. Umiejętności uzupełniał licznymi kursami pod kierunkiem wybitnych pedagogów altówki, takich, jak: A. Zemtsov, M. Buchholz, H. Rohde, A. Levitan. Tajemnice muzyki kameralnej zgłębiał u takich mistrzów, jak np. V. Erben (Alban Berg Quartett), P. Schuhmayer (Artis Quartett), Apollon Musagète Quartett, Quatuor Ebène, E. Feltz, P. Matzka czy A. Kuyumjian.

Krzysztof Komendarek-Tymendorf jest współzałożycielem i muzykiem-kameralistą w zespołach Balthus Quartet i Duo del Gesù. Występował wspólnie z wybitnymi artystami, jak np. Christoph Hartmann, Avri Levitan, Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl, Anna Prabucka-Firlej, Krzysztof Podejko, Janusz Wawrowski, Anna Staśkiewicz, Bartosz Woroch, Bartosz Koziak, NeoQuartet,  Mateusz Smoczyński, Mitch&Mitch, Zbigniew Wodecki, Jan Englert, czy Daniel Olbrychski.

Laureat prestiżowych międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, nagród oraz stypendiów. W wieku 24 lat, po wygraniu dwóch oficjalnych konkursów na stanowisko asystenta, podjął pracę w Alma Mater. W 2018 roku obronił rozprawę doktorską, a w 2022 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki z wyróżnieniem. Jako solista debiutował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, a jako kameralista z Tytusem Wojnowiczem w Filharmonii Zielonogórskiej im. T. Bairda. Koncertował w roli solisty m.in. z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Filharmonią Dolnośląską, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Orkiestrą Opery Bałtyckiej, Capellą Bydgostiensis, Cappellą Gedanensis, Orkiestrą Sinfonietta Pomerania, Orkiestrą Kameralną Progress, Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Kameralną Camerata Gedania, czy Bałtycką Filharmonią Młodych. W wielu międzynarodowych orkiestrach symfonicznych i kameralnych pełnił funkcję solisty-lidera sekcji altówek.

W 2020 roku zadebiutował fonograficznie albumem pt. ReVIOLAtion (Naxos Records),
w 2021 roku zarejestrował CD Quantum of Silence (Odradek Records), a w 2023 roku wydał nowatorski i awangardowy autorski materiał na altówkę i elektronikę  „AtomoGenus” (Requiem Records – Opus Series). Album ukazał się na trzech nośnikach – płycie winylowej, kasecie i CD. Albumy otrzymały prestiżowe międzynarodowe i krajowe nagrody (m.in. Supersonic Pizzicato Award w Luksemburgu, 5 kamertonów w „Diapason Magazine” we Francji, 9. Clouzine International Music Awards, USA), wyróżnienia oraz nominacje.

Prawykonał ponad 60 utworów na altówkę, współcześni kompozytorzy dedykują mu dzieła. Publikuje artykuły m.in. na łamach „Journal of the American Viola Society” i na portalu meakultura.pl. W roku 2017 otrzymał odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nagrodę okolicznościową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w roku 2019, decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stypendium dla wybitnych młodych naukowców, a w 2022 roku został odznaczony resortowym Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Prowadzi wzmożoną aktywność koncertową oraz pedagogiczno-dydaktyczną w Polsce i zagranicą. Jest pomysłodawcą międzynarodowej kampanii społecznej ReVIOLAtion. Zapraszany na uznane w środowisku artystycznym festiwale muzyczne. Jest wykładowcą kursów mistrzowskich oraz jurorem konkursów muzycznych w kraju i zagranicą.

Władysław „Gudonis” Komendarek, legenda polskiej muzyki elektronicznej, instrumentalista, kompozytor, producent programista brzmień elektronicznych. W latach 1976-1984 członek legendarnej grupy EXODUS. Koncertował na festiwalach rockowych (Jarocin), elektronicznych (KLEM Nijmegen-Holandia, Drezno-Niemcy, Linz-Austria) jak i jazzowych (Jazz Jamboree). Jest stale aktywny muzycznie, tworzy m.in. ilustracje muzyczne do filmów i przedstawień teatralnych. Koncertuje w kraju i za granica, zaskakując słuchaczy wciąż nowymi, świeżymi pomysłami. Artysta tworzy w stylach: classical, rock progresywny, metal, post rock, etno, industrial, ambient, techno, drum-bas, transelektro, hardcore, acid jazz, rytmen blus, break beats, trance, hard trance, psy trance, hard trance, garage, hip hop, abstract, reggae, elektronic noise, jazz, oldscholl.

Władysław Komendarek łączy image guru tajemniczej sekty z wizerunkiem szalonego naukowca, co znajduje odzwierciedlenie w jego muzyce. Hippisowska wręcz psychodeliczna wolność ściera się u niego z matematyczną dyscypliną futurystycznych wizji i syntetycznych brzmień. Popularność zdobywał dzięki grze w formacji EXODUS, grającej rock progresywny, jednej z najpopularniejszych polskich grup rockowych na przełomie lat 70 i 80. Jego późniejsze eksperymenty, w tym muzyka teatralna i filmowa, sprawiły, że dzisiaj Komendarek to nie tylko nazwisko wizjonera, giganta czy pioniera polskiej elektroniki, ale wręcz osobny gatunek muzyki. Jego grę określa się jako wielowarstwowe symfoniczne brzmienie z dużą melodyjnością z zastosowaniem niebanalnych schematów harmonicznych, „noise z najodleglejszych zakątków drogi mlecznej połączone z muzyką carpe diem”. Na koncie ma 40 wydanych płyt.

W roku 2018 roku Gudonis otrzymał odznakę honorową zasłużony dla Kultury Polskiej. Kilka lat temu ukazała się książka Antologia Polskiej Muzyki Elektronicznej gdzie umieszczona jest między innymi biografia artysty. Japoński dziennikarz Hiroaki Shikata wydał w roku 2018 książkę w języku japońskim przedstawiającą muzykę elektroniczną w Polsce, zawierającą między innymi informacje o kompozytorze.    

W tym roku, nakładem wydawnictwa GAD, ukaże się książka biograficzna „Władysław Komendarek  – życie, miłość i melancholia robotów” autorstwa Dawida Brykalskiego.

Trzy szanse na zwycięstwo i nagrodę Fryderyka ma związany z Sopotem Łukasz L.U.C. Rostkowski, raper i producent muzyczny, który razem z Rebel Babel Film Orchestra został nominowany w kategorii Producent/Producentka/Team producencki roku. Ich płyta zawierająca muzykę do filmu „Chłopi" ma szansę na statuetkę w kategorii Album roku muzyka filmowa, teatralna, ilustracyjna, natomiast piosenka ze ściezki dźwiękowej „Chłopów" zatytułowana „Jesień-Tańcuj" w wykonaniu L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra z udziałem Kayah, Dagadana, Laboratorium Pieśni i grupy Tęgie Chłopy została nominowana w kategorii Utwór roku.

Łukasz L.U.C. Rostkowski, producent muzyczny, raper, wokalista, kompozytor, autor tekstów oraz reżyser wideoklipów, koncertów i widowisk. Jego płyty, spektakle i projekty realizowane z takimi instytucjami jak Muzeum Powstania Warszawskiego, Universal Hip-Hop Museum New York czy New Orleans Jazz Museum, kreują nową formę multimedialnych lekcji historycznych dla wielu pokoleń, łącząc sztukę z edukacją, muzykę z komiksem i animacjami. Twórca edukacyjnych projektów społecznych, takich jak m.in. promujące kulturę języka Rymoliryktando czy skupiające się na estetyce przestrzeni publicznej Pospolite Ruszenie.

Autor wielu konceptualnych albumów i projektów. Za nowatorskie łączenie dziedzin i gatunków otrzymał w 2010 r. Paszport Polityki. Komponował i nagrywał z wieloma instrumentalistami i wokalistami, m.in z Urszulą Dudziak, Michałem Urbaniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Leszkiem Możdżerem, Kalibrem 44, Marią Peszek, Krystyną Prońko, Abradabem, Andrzejem Smolikiem.

W Sopocie L.U.C. stworzył Brasswood Festival. Jest twórcą międzynarodowej orkiestry Rebel Babel Ensemble, która albumem Dialog 1 połączyła ponad 11 tys. muzyków z 16 krajów. Na licznych koncertach na festiwalach w Europie i USA zawodowcy zagrali z młodzieżowymi, ochotniczymi i akademickimi orkiestrami tworząc niezwykłe spotkania światów i kultur będące spełnieniem marzeń wielu młodych muzyków. 

Założyciel, frontman i współproducent projektu muzycznego Kanał Audytywny. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV. W 2004 stworzył prywatną filozofię czterech galaktyk sztuki, która zakłada traktowanie muzyki, filmu, grafiki i słowa jako jednego sumarycznego przekazu. W 2015 z Janem Featem założył międzynarodowy big band Rebel Babel Film Orchestra pod patronatem Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W 2023 stworzył muzykę do filmu Chłopi", przy którym pracował z Dorotą Kobielą i Hugh Welchmanem.

 

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...