W sobotę 22 czerwca startuje 24. międzynarodowy Sopot Film Festival, rozpoczynając sezon letnich festiwali filmowych w Polsce. W ciągu 9 festiwalowych dni zaplanowano ponad 50 wydarzeń. W programie m.in. międzynarodowe konkursy filmowe, panorama kina dalekiej północy, dokument, najnowsze filmy Wima Wendersa, a nawet wampiryczne herstorie. Dodatkowo filmy przedpremierowe, najlepsze kino autorskie sezonu z festiwali w Cannes, Wenecji, Berlina i Toronto oraz spotkania z twórcami, filmowe śniadania, pokazy plenerowe na sopockiej plaży z widokiem na morze, spacery szlakiem sopockich planów filmowych czy koncert do kina niemego.
Festiwalowe wydarzenia odbywać się będą przez 9 dni w sopockim Multikinie, na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże, w Teatrze Boto, Goyki 3 Art Inkubatorze, w klubogaleriach Dwie Zmiany i 3 Siostry, a kino plenerowe znaleźć będzie można na plaży przed centrum Mamuszki 14.
W konkursie głównym filmów fabularnych zaprezentowane zostanie świeże kino twórców z Polski i świata. Kino artystyczne, filmy z nurtu coming-of-age, debiuty i drugie filmy. Filmy nagradzane na światowych festiwalach filmowych, które w większości jeszcze nie trafiły do regularnej dystrybucji kinowej. W selekcji znalazły się m.in. kolumbijsko-włoski „Raj” reż. Enrico Maria Artale, laureat trzech nagród na ostatnim festiwalu w Wenecji; prezentowane w konkursie głównym festiwalu w Karlowych Warach hiszpańskie „Dziewczyny mają się dobrze” reż. Itsaso Arana; „Amuzja” włoskiej debiutantki Marescotti Ruspoli z fenomenalnymi zdjęciami Luci Bigazziego, autora zdjęć do filmu „Wielkie Piękno”. W selekcji znalazły się również nagrodzony na festiwalu w San Sebastian „The Royal Hotel” Kitty Green oraz polskie debiuty „Błazny” Gabrieli Muskały, „Chcesz pokoju szykuj się do wojny” Agnieszki Elbanowskiej a także drugi pełnometrażowy film Jana Holoubka „Doppelgänger. Sobowtór”, do którego zdjęcia kręcone były m.in. w Trójmieście.
SPECTRUM 23/24
Sopocki festiwal to okazja do obejrzenia zarówno filmów premierowych jak i nadgonienia filmowych zaległości sezonu – filmów, które przemknęły przez sale kinowe lub funkcjonują w wąskim obiegu dystrybucyjnym. Festiwalowi selekcjonerzy, co roku przygotowują zestaw najlepszych produkcji, które prezentowane są w sekcji Spectrum. Wśród nich premierowo pojawią się: „Ostatnie lato” francuskiej reżyserki Catherine Breillat, prezentowane w konkursie głównym Festiwalu w Cannes, opowieść o zakazanym uczuciu, będąca połączeniem kina psychologicznego i dramatu; „Bulion i inne namiętności” wietnamsko-francuskiego reżysera Tran Anh Hung, zdobywcy Złotej Plamy w Cannes za reżyserię, połączenie romansu z kinem kulinarnym, które w mistrzowski sposób odkrywa na ekranie smaki życia; hiszpański thriller psychologiczny „Do granic” prezentowany na festiwalu SXSW, okrzyknięty przez krytykę „masterclassem suspensu” oraz cyberpunkowy kryminał „Mars Express. Świat, który nadejdzie”, zrealizowany w łączonej technice 2D i 3D, wpisując się w tradycje dystopijnych arcydzieł kina jak „Blade Runner” czy „Ghost in the Shell”.
Z pozycji kinowych obejrzeć będzie można takie głośne tytuły jak: „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa jednego z najciekawszych europejskich twórców; dramat sądowo-rodzinny „Anatomia upadku” francuskiej reżyserki Justine Triet, za który zdobyła Złotą Palmę w Cannes i Oskara za najlepszy scenariusz oryginalny; „Obsesja” Todda Haynesa, nominowany do Złotej Palmy i Oskarów majstersztyk kina psychologicznego z rewelacyjnymi kreacjami Julianne More i Natalie Portman; „Pamięć” najnowszy film meksykańskiego reżysera Michela Franco, autora „Sundown” i „Nowego porządku”.
Nie mogło zabraknąć w tej sekcji jednego z najmocniejszych tytułów roku, polskiej koprodukcji, „Strefy interesów” Jonathana Glazera, opowiadającej o rodzinie komendanta Auschwitz w czasie II wojny światowej, która zdobyła dwa Oskary, w tym za Najlepszy film międzynarodowy, Złote Globy, BAFTE oraz Grand Prix Festiwalu w Cannes. Zobaczymy również jeden z piękniejszych filmów roku, współczesne love-story „Poprzednie życie” Celine Song czy ostatni obraz Sophi Coppoli „Priscilla”, która czułym i mistrzowskim okiem przygląda się losom kobiet w swoich filmach, a ten poświęciła żonie króla rock-n-rolla.
NAGRODA SPECTRUM POMORZE
Od ubiegłego roku organizatorzy festiwalu powołali nową nagrodę dla pochodzących z Pomorza twórców młodego pokolenia: aktorek, aktorów, reżyserek i reżyserów. W ubiegłym roku nagrodę otrzymała pochodząca z Wejherowa aktorka Sandra Drzymalska. W tym roku statuetkę odbierze Lena Góra, pochodząca z Sopotu aktorka, autorka scenariuszy i producentka za rolę w filmie „Imago” w reżyserii Olgi Chajdas, który zostanie zaprezentowany sopockiej publiczności.
SPECTRUM DOK
Na sopockim festiwalu zawsze można było obejrzeć świetne filmy dokumentalne. W tym roku w sekcji Spectrum Dok pojawią się: filmowy eksperyment „Pokój 999”, w którym reżyserka Lubna Playoust podczas Festiwalu w Cannes zadała wybitnym twórcom kina pytanie o jego przyszłość; „James Hamilton. Fotograf Nowego Jorku” przedstawiający postać jednego z największych kronikarzy historii USA ostatnich 50 lat, który uwiecznił na zdjęciach najciekawsze wydarzenia i osobowości Ameryki; „Ostatnia wyprawa” Elizy Kubarskiej opowiadająca historię Wandy Rutkiewicz, pierwszej kobiety świata na najwyższych szczytach ziemi; „Nie jesteś sama” Karoliny Domagalskiej opowiadający historię aktywistek z Aborcyjnego Dream Teamu czy „Rave” Łukasza Rondudy o muzyce techno i scenie rave w Polsce.
KINO DALEKIEJ PÓŁNOCY
Kino z północnych krańców Europy jest obecne na sopockim festiwalu od wielu lat. Od ubiegłego roku pasmo stało się sekcją konkursową, w której festiwalowa publiczność wybiera najlepsze filmy z Islandii, Norwegii, Szwecji, Finlandii i Danii. W tym roku z paśmie Nordic Focus znalazło się sześć tytułów, z których połowa to propozycje przedpremierowe: nagrodzona na tegorocznym festiwalu Sundance norweska „Naturalna dzikość serca” reż. Silje Evensmo Jacobsen, fińskie „Light Light Light” oraz nagrodzony na ostatnim festiwalu w Wenecji aż trzema nagrodami „Raj w płomieniach” szwedzkiej reżyserki Miki Gustafson.
SEKCJE TEMATYCZNE: WAMPIRYCZNE HERSTORIE, BEZ TABU, WENDERS X 2
Przez dekady w historii światowego kina w pierwszoplanowe role wampirów wcielały się silne, męskie osobowości. Od „Nosferatu, Symfonii Grozy”, poprzez „Draculę” Francisa Forda Coppoli aż po „Blade. Wieczny Łowca”, który królował w latach 90. Tym razem na sopockim festiwalu zaprezentujemy filmy wyreżyserowane przez kobiety z kobiecymi postaciami wampirzyc. Przypomnimy „O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu” Lily Amirpour, a przedpremierowo zaprezentujemy „Humanitarną wampirzycę poszukującą osób chcących popełnić samobójstwo” francuskiej debiutantki Ariane Louis-Seize.
Sporo o kobietach będzie również w sekcji Bez tabu, gdzie zobaczymy bezkompromisowe obrazy odsłaniające tematy trudne społecznie i często nieobecne w przestrzeni publicznej, o których coraz odważniej i głośniej opowiadają reżyserki i reżyserzy. Zobaczymy nagrodzony za reżyserię na Sundance Mariji Kavtaradze film „Powoli”, w którym podejmuje ona temat nowych zmysłowości w związku, tunezyjski dokument nominowany do Oskara „Cztery córki” wydobywające na światło dzienne temat powszechnie panującej i akceptowanej przemocy domowej i systemowej wobec kobiet; „How to have sex” z nurtu coming of age movies i intrygujący portret pokolenia, za który reżyserka Molly Manning Walker otrzymała nagrodę Europejskie Odkrycie - Nagroda FIPRESCI czy „20 000 gatunków pszczół”, hiszpańskiej reżyserki Estibali Uresoli opowiadający o poszukiwaniu własnej tożsamości i walce ze społecznymi konwenansami i normami.
W sekcji Wenders x 2 obejrzeć będzie można z kolei dwa ostatnie filmy mistrza kina europejskiego Wima Wendersa. Pierwszy to dokument i portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera „Anselm”, drugi to nominowana do Oskara fabuła będąca afirmacją prostoty i piękna życia „Perfect days”.
KINO W CAŁYM SOPOCIE
Sopocki festiwal to również szereg działań poza salami kinowymi. Powrócą spacery filmowe szlakiem planów zdjęciowych filmów i seriali, które realizowane były na przestrzeni kilkudziesięciu lat w Sopocie. Odbędą się filmowe śniadania z arcydziełami kina niemego w klubie Dwie Zmiany a wybrane wieczory zakończyć będzie można z kinem kultowym na sopockiej plaży w ramach kina plenerowego przed centrum Mamuszki 14. Widzowie obejrzą z morzem w tle: kultowe „Pulp Fiction” Quentina Tarantino, które obchodzi w tym roku 30-lecie premiery filmu, „La Stradę” mistrza włoskiego kina Federico Felliniego, „Chinatown” z mistrzowską rolą Jacka Nickolsona oraz „Tylko kochankowie przeżyją” Jima Jarmuscha.
MUZYKA NA SOPOT FILM FESTIVALU
Co roku na festiwalu pojawiają się muzyczne akcenty. W tym roku będzie to koncert do filmu niemego Metropolis w reż. Fritza Langa, największej produkcji sci-fi ery kina niemego. Do klasyki niemieckiego ekspresjonizmu z 1927 roku swoje autorskie, jazzowo-elektroniczne aranżacje, zagra na żywo duet BLED. Duet tworzą laureat Fryderyka Emil Miszk, trębacz, aranżer i kompozytor jazzowy oraz Sławek Koryzno, perkusista poruszający się w kręgu muzyki eksperymentalnej i improwizowanej. Muzyka do filmu w wykonaniu zespołu BLED będzie fuzją jazzu i elektroniki, inspirowana kinem fantastycznym.
24. edycja Sopot Film Festivalu odbywa się pod honorowym patronatem Mieczysława Struka, marszałka województwa pomorskiego oraz Magdaleny Czarzyńskiej-Jachim, prezydentki Sopotu. Mecenasami festiwalu są Samorząd Województwa Pomorskiego oraz Miasto Sopot.
Więcej informacji o festiwalu na stronie: www.sff.pl oraz na kanale facebook: https://www.facebook.com/sopotfilmfestival
Bilety: 21 zł
Karnet imienny na 5 wejść: 85 zł
Karnet imienny na wszystkie pokazy: 195 zł
Bilet na koncert do filmu niemego / otwarcie festiwalu: 50-65 zł
Kultowe kino na plaży, pokazy w Dwóch Zmianach – wstęp wolny
Bilety i karnety dostępne w przedsprzedaży na: www.sff.pl