Ponad pół tysiąca uczniów z czterech sopockich szkół podstawowych nauczy się podstaw programowania i rozwinie umiejętności logicznego myślenia, a nauczyciele zdobędą kompetencje do nauczania informatyki w tym zakresie. Sopot dołączył do innowacyjnego projektu „Programowanie = Nasz Drugi Język”, który ma zrewolucjonizować nauczanie informatyki w Polsce i przygotować młode pokolenie do wyzwań XXI wieku.
Projekt „Programowanie = Nasz Drugi Język” to inicjatywa, której celem jest zwiększenie poziomu nauczania programowania w szkołach podstawowych – tak, by uczynić programowanie umiejętnością równie powszechną, jak czytanie i pisanie. W jaki sposób? “Dzięki przeszkoleniu nauczycieli informatyki oraz kształceniu u uczniów logicznego myślenia i rozwiązywania problemów w taki sposób, w jaki robią to programiści” - mówią twórcy projektu, który po sukcesie pilotażu, w tym roku szkolnym rozszerza swój zasięg do 100 gmin, a do 2026 roku ma być realizowany w całej Polsce.
Specjaliści podkreślają, że nauka programowania pomaga również kształtować i utrwalać pojęcia matematyczne, a także rozwija umiejętność czytania ze zrozumieniem.
- Dbamy o to, aby Sopot był miastem, w którym wiedza i kompetencje cyfrowe są na najwyższym poziomie, dlatego inwestujemy w edukację informatyczną - mówi Magdalena Cieślik, wiceprezydentka Sopotu. - W dobie rewolucji AI umiejętność programowania to kompetencja, która jest kluczem do sukcesu w XXI wieku.
W projekcie biorą udział 4 sopockie szkoły podstawowe: SP nr 1, SP nr 7, SP nr 8 i SP nr 9. Na początku grudnia przeszkolonych zostanie 5 nauczycieli. Zajęcia z programowania, prowadzone będą w klasach IV-VI, w ramach informatyki. Według wstępnych szacunków, weźmie w nich udział 535 uczniów.
Nauczyciele i uczniowie otrzymają bezpłatny dostęp do platformy internetowej, która w atrakcyjnie wizualny sposób przekazuje podstawowy programowania blokowego. Program jest zgodny z podstawą programową informatyki i polityką oświatową, a nauczyciele poza 38 godzinami zajęć szkoleniowych, otrzymają materiały dydaktyczne, filmiki instruktażowe oraz scenariusze lekcyjne.
Program finansuje Gmina Miasta Sopotu. Koszt przeszkolenia nauczycieli to 11 500 zł.
O twórcach projektu „Programowanie = Nasz Drugi Język”
Pomysłodawcą społecznej inicjatywy „Programowanie = Nasz Drugi Język” jest Miron Mironiuk, założyciel i CEO Cosmose AI, polskiej firmy działającej na największych rynkach Azji. W Radzie Merytorycznej programu zasiada m.in. prof. Krzysztof Diks z UW, orędownik nowej podstawy programowej z informatyki, od lat związany z Olimpiadą Informatyczną i wychowawca mistrzów świata w programowaniu oraz Szymon Acedański, CTO Cosmose AI i członek Komitetu Głównego Olimpiady Informatycznej.
Więcej informacji na stronie razna120lat.pl