Zakupy w Black Friday i nie tylko

Fot. Freepik

Tegoroczny Black Friday przypada 29 listopada. Po Czarnym Piątku możemy się spodziewać wyprzedaży z okazji Cyber Monday, a następnie rozpocznie się sezon promocji przedświątecznych. Od zeszłego roku Dyrektywa Omnibus wprowadziła obowiązek podawania najniższej ceny towarów lub usług z 30 dni przed obniżką. 

„Oszczędzasz 30 zł”, „- 25%”, „taniej o 150 zł” – korzyści cenowe muszą być obliczane od najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Nowy przepis zapobiega praktyce zmian cen, by wywołać wrażenie, że rabat jest atrakcyjniejszy niż w rzeczywistości.   

Konsument musi dostać pełną informację, która umożliwi sprawdzenie, czy rzeczywiście cena jest korzystna. Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi. Jeśli platforma handlowa lub porównywarka cen udostępnia sprzedawcom narzędzia do prezentowania obniżek cen, to także musi zadbać, aby odpowiednio i poprawnie została uwidoczniona najniższa cena z 30 dni przed obniżką.

Pamiętaj, aby zakupy były udane:

  • Przemyśl, zanim kupisz

Czy naprawdę potrzebujesz danego towaru? Często zakupy robimy pod wpływem zachcianki lub emocji, a potem stwierdzamy, że nie było warto lub że jest nam on niepotrzebny. Reklamy sklepów są kuszące, ale nie zawsze prawdziwe. Zwróć uwagę na wszystkie ceny, które zostały podane, zwłaszcza tę najniższą z 30 dni przed obniżką. Przedsiębiorcy mogą również stosować różne sztuczki, które wywołują presję czasu i skłaniają do szybkich, nieprzemyślanych zakupów (tzw. dark patterns).

  • Cena cenie nierówna

Warto  porównać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką z ceną promocyjną. Pamiętaj także, żeby sprawdzić oferty u różnych sprzedawców, bo być może produkt, który chcesz kupić, jest w podobnej cenie w wielu miejscach nie tylko czasowo.

Zwróć  uwagę na cenę także podczas zakupu. Czasami bywa tak, ż w sklepie stacjonarnym cena na metce lub etykiecie będzie inna niż ta przy kasie. Jeżeli na paragonie widnieje wyższa kwota, masz prawo dokonać zakupu w cenie z metki lub otrzymać zwrot różnicy.

Porównuj ceny patrząc na gramaturę. Z pomocą przychodzi cena jednostkowa – jest to cena za jednostkę miary, np. litr, kilogram, metr, sztukę. Cenę jednostkową znajdziesz na etykiecie.

  • Prawo do reklamacji

Artykuły kupione w promocji możesz reklamować na tych samych zasadach co zakupy w cenie regularnej. Bywa, że sklep niezgodnie z prawem informuje, że towary kupione w promocji nie podlegają reklamacji. Może być konkretna wada produktu, z której wynikał rabat i o której zostałeś przed zakupem poinformowany. Ale o tym musisz wiedzieć przed zakupem. Tej wady wówczas reklamować nie możesz, ale każdą inną dotyczącą tego samego przedmiotu – już tak.

  • Zakupy przez internet

Masz prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Zdarza się, że ten czas zostaje przez sprzedawcę wydłużony, jednak minimalny czas to 14 dni kalendarzowych.

Prawo do zwrotu produktu nie obowiązuje, gdy został on przygotowany na specjalne zamówienie, jak np. nietypowy wymiar obrusu (podany przez konsumenta) lub pierścionek z grawerem.

  • Zakupy stacjonarne

O tym, czy będziesz mógł zwrócić kupiony towar, decyduje tylko i wyłącznie sprzedawca. Sprawdź, czy i na jakich zasadach sklep przewiduje taką opcję. Może być tak, że zwrot będzie na kartę podarunkową lub w ogóle nie będzie możliwy.

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...