Wyniki 3. edycji Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego. Uczniowie wybrali 14 projektów

Na zdjęciu strefa relaksu w III LO Fot. UMS
W Młodzieżowym Budżecie Obywatelskim popularnością cieszą się szkolne strefy ciszy. Na zdjęciu strefa relaksu w III LO Fot. UMS

Uczniowie sopockich szkół zdecydowali, które projekty 3. edycji Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego zostaną zrealizowane w ich placówkach. W głosowaniu, które odbyło się w grudniu ub.r., wzięło udział 69 procent uczniów sopockich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zwyciężyło 14 zgłoszonych przez młodzież projektów. 

Strefy ciszy i wypoczynku, kącik sensoryczny dla najmłodszych, bezstresowy dzwonek, słuchawki wygłuszające, szkolne murale zaprojektowane przez uczniów, doposażenie siłowni, biblioteki i pracowni nauki zawodu, zakup defibrylatora i szkolenia z pierwszej pomocy - to projekty Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego (MBO), które zdobyły najwięcej głosów i zostaną zrealizowane w sopockich szkołach w 2025 roku. 

Kolejny raz uczniowie nie zawiedli i zaangażowali się w inicjatywę szkolnego budżetu - zarówno na etapie zgłaszania projektów, jak i podczas głosowania. Najwyższa frekwencja była w SP nr 9, w której głosowali prawie wszyscy uczniowie (447 z 465 uczniów, czyli 96 procent). Kolejne miejsca zajęły SP nr 8 (prawie 90 procent) oraz III LO (72 procent).

- Jestem dumna z zaangażowania naszych młodych mieszkańców w szkolny budżet obywatelski - mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu, pomysłodawczyni MBO. - Frekwencja na poziomie blisko 70 procent to dowód na to, że młodzi ludzie chcą mieć realny wpływ na swoje szkolne otoczenie i warto dawać im poczucie sprawczości. Cieszy mnie, że projekty, które wybrali, są tak różnorodne i odpowiadają na ich potrzeby. Nadal dużą popularnością cieszą się strefy ciszy oraz szkolne siłownie. Pokazuje to, że młodzi ludzie dbają o harmonijny rozwój, o swój dobrostan psychiczny i kondycję fizyczną. Chcą, aby szkoła była nie tylko miejscem nauki, ale też przyjazną przestrzenią, która umożliwia spotkanie z drugim człowiekiem, z koleżanką, kolegą, wyciszenie czy spędzenie czasu w dobrym i przyjaznym otoczeniu. Obiecuję, że zrobimy wszystko, żeby nasi uczniowie czuli się dobrze w swoich szkołach.

Młodzieżowy Budżet Obywatelski to część środków wydzielona z Sopockiego Budżetu Obywatelskiego, przeznaczona na realizację projektów zgłoszonych i wybranych przez uczniów sopockich szkół. Organizacją zajmuje się Młodzieżowa Rada Miasta Sopotu. Na propozycje zgłoszone w ramach 3. edycji Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego uczniowie głosowali w dniach 2 - 6 grudnia 2024 r. Każda szkoła ma do dyspozycji 20 tys. zł na realizację wygłosowanych projektów. 

Zwycięskie projekty 3. edycji Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego:

SP nr 1

Open Space. Projekt zakłada zagospodarowanie szkolnego patia i wyposażenie go w miejsca do wypoczynku z ławkami, podestami, leżakami, hamakami itp. Przestrzeń będą dopełniały dekoracyjne rośliny w donicach. Na ścianach powstanie mural, którego projekt zostanie wyłoniony w szkolnym konkursie.

SP nr 7

Relaks w szkole? To możliwe! W szkole powstanie przestrzeń do odpoczynku w czasie przerw. Miejsce zostanie wyposażone w pufy, niskie stoliki, przy których można postawić napoje, książki, kolorowanki, gry planszowe, a także żywe rośliny. Aranżacja wnętrza będzie utrzymana w stonowanych barwach. Planowane jest wygospodarowanie kącika sensorycznego dla uczniów z młodszych klas (zabawki antystresowe, poduszki sensoryczne itp.). 

SP nr 8

Wyposażenie terenu rekreacyjnego. Projekt zakłada wyposażenie przyszkolnego terenu rekreacyjnego w takie urządzenia jak orbitrek, ergometr wioślarski, drabinka do ćwiczeń.

SP nr 9

  1. Z muzyką na przerwę. Zakup bezstresowego dzwonka szkolnego, emitującego łagodne dźwięki i melodie oraz systemu nagłośnieniowego, który pozwoli na odtwarzanie muzyki na przerwach.
  2. Patio w nowej odsłonie. Rewitalizacja szkolnego patio poprzez wykonanie kolorowego muralu i wprowadzenie bogatej roślinności. Mural, stworzony na podstawie pomysłu uczniów, będzie artystyczną wizytówką szkoły, elementem promującym placówkę, pozwoli też na identyfikację uczniów ze szkołą. Nowe kwietniki i zieleń sprawią, że patio będzie jeszcze lepszym miejscem do spędzania przerw.

I LO

  1. Remont i doposażenie Chill Roomu. Celem projektu jest stworzenie warunków do jeszcze milszego spędzania czasu podczas przerw i “okienek”. W planach jest zakup mebli (kanapa, fotele, stoliki), dekoracji (lampy, kwiaty) oraz odmalowanie ścian.
  2. Doposażenie siłowni szkolnej. Zakup dodatkowego sprzętu do istniejącej już siłowni, takich jak sztanga olimpijska, wyciąg treningowy, plyo box. Dzięki nowym urządzeniom, każdy uczeń będzie mógł ułożyć sobie trening i poprawić swoją formę fizyczną. 

II LO

  1. Nowoczesne stoły do tenisa stołowego. Zakup stołów i siatek do tenisa stołowego umożliwi prowadzenie interesujących zajęć podczas lekcji wychowania fizycznego oraz organizację emocjonujących turniejów międzyszkolnych.
  2. Odnowa i renowacja instalacji elektrycznej w auli = zawieszenie oświetlenia. Projekt zakłada położenie nowej instalacji elektrycznej oraz zmodernizowanie systemu oświetlenia. W II LO aula pełni funkcję centrum integracji społeczności szkolnej, a dzięki tej inwestycji uczniowie będą mogli organizować w auli dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, takie jak kółko teatralne czy kółko muzyczne.

III LO

  1. Ślotłowód - szkolna sieć wi-fi. Celem projektu jest ułatwienie uczniom korzystania z zasobów internetowych, takich jak materiały edukacyjne, muzyka czy podcasty, niezbędnych do nauki i rozwoju osobistego.
  2. Akcja reanimacja. Projekt zakłada wyposażenie szkoły w defibrylator oraz przeprowadzenie szkoleń z pierwszej pomocy. Celem jest zwiększenie wiedzy na temat rozpoznawania i reagowania na nagłe zatrzymanie krążenia
  3. Wycisz się ku wiedzy. Zakup słuchawek przeciwhałasowych, wygłuszających. Projekt zakłada zakup słuchawek wygłuszających, które zapewnią uczniom izolację akustyczną i pozwolą skupić się na nauce nawet w hałaśliwym otoczeniu. Słuchawki będą szczególnie przydatne np. podczas próbnych matur.
  4. Książki na czasie. Zakup książek do szkolnej biblioteki (literatura współczesna). Realizacja projektu ma wpłynąć na promocję czytelnictwa wśród uczniów oraz poszerzenie zbiorów bibliotecznych o literaturę współczesną. Uczniowie będą mieli wpływ na wybór książek zakupionych z funduszu MBO.

ZST

Savoir-vivre przy stole. Projekt zakłada doposażenie pracowni hotelarskiej, w której uczniowie zdobywają praktyczne umiejętności, w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistego środowiska zawodowego. Dzięki temu absolwenci będą bardziej konkurencyjni na rynku pracy. Sprzęt będzie też wykorzystywany przez uczniów klas hotelarskich do przygotowania poczęstunku w trakcie imprez szkolnych, z okazji Walentynek, Dnia Chłopaka, Dnia Edukacji Narodowej itp.

Czytaj również:

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...