Gmina Miasta Sopotu planuje podpisanie nowego porozumienia dotyczącego zagospodarowania odpadów komunalnych. Od 1 stycznia 2026 r. obowiązki te miałby przejąć gdański Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o., Gmina natomiast przestałaby być udziałowcem Eko Doliny. Zmiana umożliwi korzystanie z najnowocześniejszej w Polsce sortowni oraz spalarni i poprawę współczynnika recyklingu odpadów komunalnych. Pozwoli także na utrzymanie w tym roku stawek za odbiór odpadów od mieszkańców i przedsiębiorców. Uchwała w tej sprawie będzie procedowana na najbliższej sesji Rady Miasta Sopotu.
Ekonomia i ekologia zdecydowały o planowanej zmianie odbiorcy odpadów komunalnych z Sopotu. Spółka Eko Dolina z dniem 1 kwietnia 2025 r. wprowadziła 75 proc. podwyżki za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Podniesienie stawek, które wynika z konieczności inwestycji i dostosowania działalności spółki z Łężyc do rosnących wymogów środowiskowych, nie wpłynie w tym roku na zmianę stawek za odbiór odpadów od mieszkańców Sopotu. Różnicę pokryje nadwyżka z ubiegłych lat, którą miasto ma w systemie, a która pozwoli na zbilansowanie finansowe. Dalsza współpraca ze spółką Eko Dolina oznaczałaby jednak większe podwyżki za odbiór odpadów w Sopocie w roku przyszłym.
– Zmiana operatora to duża korzyść dla mieszkańców Sopotu. W tym roku nie planujemy podwyżek, ale patrząc na rosnące koszty, na to, że opłata „na bramie” w Eko Dolinie wzrosła o 75 proc., to bardzo trudno byłoby utrzymać obecne ceny, a podwyżka byłaby znacząca. Zmieniając odbiorcę naszych odpadów na gdański Zakład Utylizacyjny możemy zrobić to w sposób racjonalny, a poziom przyszłorocznej podwyżki nie będzie tak wysoki, jak mógłby być w przypadku dalszej współpracy ze spółką z Łężyc – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu.
Na decyzję o zmianie odbiorcy sopockich odpadów komunalnych miała również wpływ konieczność spełnienia norm dotyczących m.in. recyklingu. Wskaźnik recyklingu odpadów określa, jaki procent całkowitej masy odpadów jest poddawany recyklingowi, a więc ile po przetworzeniu wraca do ponownego obiegu. Im wskaźnik wyższy, tym więcej odpadów zostaje ponownie przetworzonych. Wymagania stawiane przed Gminą Miasta Sopotu (i wszystkimi innymi gminami w Polsce) zakładały 35% recyklingu w roku 2023, 45% w roku ubiegłym i 55% w roku bieżącym. Z każdym następnym rokiem wskaźnik recyklingu rośnie o kolejny 1%. Niewywiązanie się z realizacji tych założeń skutkuje karami finansowymi. Do końca roku 2023 Gmina Miasta Sopotu osiągnęła wymagany 35% poziom recyklingu, natomiast zakładanego na rok 2024 poziomu 45 % prawdopodobnie nie udało się osiągnąć.
– Współpraca z gdańskim Zakładem Utylizacyjnym posiadającym najnowocześniejszą sortownię i spalarnię w Polsce da nam gwarancję i stabilizację ceny, a także szansę na poprawienie wymaganego wskaźnika recyklingu, a to pozwoli zmniejszyć wysokość kar finansowych, które w przypadku Sopotu mogą wynieść nawet kilkaset tysięcy złotych – mówi Michał Banacki, wiceprezydent Sopotu.
Nie bez znaczenia są kwestie środowiskowe. Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. w Gdańsku, a także spalarnia Port Czystej Energii Sp. z o.o., czyli elektrociepłownia, której zadaniem jest termiczne przekształcanie odpadów, są w stanie przetworzyć zakładane ilości w sposób bezpieczny dla środowiska. W dodatku dzięki spalarni cała frakcja energetyczna po przejściu procesu mechaniczno-biologicznego trafi do spalenia, co gwarantuje stabilizację ceny za zagospodarowania frakcji wysokoenergetycznej.
Ile za odbiór od nowego roku?
Według szacunków, stawki za odbiór odpadów od mieszkańców Sopotu wzrosłyby nieznacznie od 1 stycznia 2026 r. O 15% więcej mieliby zapłacić właściciele nieruchomości zamieszkałych, a przedsiębiorcy (nieruchomości niezamieszkałe) o 20% więcej za odpady segregowane i 30% więcej za odpady resztkowe.
– Od 1 stycznia 2026 roku czteroosobowa rodzina zużywająca w ciągu miesiąca 12 m3 wody zapłaci za odbiór odpadów o ok. 20 zł miesięcznie więcej. W przypadku przedsiębiorców i odpadów segregowanych (pojemnik 120 l) będzie to niecałe 2 zł więcej i o 8 zł więcej za taki sam pojemnik odpadów niesegregowanych – wyjaśnia wiceprezydent Banacki.
Utrzymana zostanie ryczałtowa opłata dla sopockich rodzin wielodzietnych. Od nowego roku wyniesie ona 55 zł (obecnie to 50 zł). Zwiększy się zniżka dla posiadaczy przydomowych kompostowników – z 5 do 10 zł. Miasto Sopot wspólnie z MOPS przygotowuje także program rekompensat podwyżki dla osób o najniższych dochodach.
Projekty uchwał w tej sprawie, wraz z projektem międzygminnego porozumienia Sopotu i Gdańska trafią na sesję Rady Miasta Sopotu 20 maja br. Jeśli radni przegłosują uchwałę, podpisane zostanie porozumienie z Gdańskiem, a do końca czerwca br. Gmina Miasta Sopotu złoży wypowiedzenie w Komunalnym Związku Gmin „Dolina Redy i Chylonki”. Następnie, w gronie wspólników Eko Doliny Sp. z o.o., omówione zostaną kwestie wyjścia Sopotu ze spółki w Łężycach, a także te dotyczące udziałów Gminy Miasta Sopotu w spółce Eko Dolina.
Wyrażenie przez Radę Miasta Sopotu zgody na zbycie udziałów Gminy Miasta Sopotu w spółce Eko Dolina Sp. z o.o. oraz zgody na wystąpienie ze Spółki, będzie skutkowało podjęciem przez Prezydenta Miasta Sopotu działań mających na celu wystąpienie Gminy ze spółki z dniem 31 grudnia 2025 r. poprzez zbycie udziałów w Spółce Eko Dolina Sp. z o. o. z siedzibą w Łężycach.