Cyfrowy bliźniak mola i mariny. Wizytówka Sopotu pod wirtualnym nadzorem

Na zdjęciu monitor z wyświetlonym cyfrowym bliźniakiem mola i mariny oraz dyrektorka MOSiR przy pracy z tym narzędziem Fot. UMS
Cyfrowy bliźniak mola i mariny jest przydatnym narzędziem. Dzięki niemu można m.in. dokładnie monitorować stan techniczny mola, analizować jego strukturę, oznaczać uszkodzenia czy ślady eksploatacji Fot. UMS

Sopockie molo i marina zyskały wirtualnego bliźniaka. Dzięki nowoczesnej technologii powstała cyfrowa kopia tego miejsca. Wszystko po to, aby jeszcze lepiej dbać o stan techniczny mola i zarządzać mariną. Dzięki cyfrowemu odwzorowaniu infrastruktury będzie można monitorować każdy szczegół konstrukcji, przewidywać ewentualne problemy i planować konserwację. To nie tylko innowacja, ale przede wszystkim troska o nasze dziedzictwo. 

Czy przyszłość zabytków może być cyfrowa? W Sopocie już jest! 

- Przenieśliśmy historyczny obiekt, jakim jest molo, do świata wirtualnego i stworzyliśmy cyfrowego bliźniaka tego obiektu - mówi Magdalena Cieślik, wiceprezydentka Sopotu. - Ten projekt to inwestycja w przyszłość. Zebraliśmy wszystkie „papierowe” dane dotyczące mola oraz mariny i przenieśliśmy je do środowiska cyfrowego, po to, aby jeszcze lepiej opiekować się naszym stuletnim zabytkiem, łatwiej nim zarządzać i utrzymywać w jak najlepszym stanie. Jesteśmy pierwszym samorządem, który tego dokonał. 

Cyfrowy bliźniak łączy informacje dotyczące mola i mariny - archiwalne i bieżące, ale też prognozy przyszłych zdarzeń. Wykorzystuje dokumentację techniczną, modele 3D (BIM - Building Information Modeling, czyli cyfrowe odwzorowanie informacji o obiekcie budowlanym) oraz narzędzia do monitorowania, analizy i optymalizacji funkcjonowania tych obiektów. Wirtualny bliźniak pomaga w obserwacji stanu technicznego mola i mariny, zapobieganiu awarii oraz planowaniu konserwacji. To narzędzie umożliwiające jeszcze lepsze zarządzanie mariną – wszystkie informacje są dostępne online.

- Świat cyfrowy jest integralną częścią naszej codzienności, a samorządy coraz śmielej wykorzystują jego potencjał do optymalizacji pracy - mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu. - Smart urząd to nie tylko udogodnienia dla mieszkańców, ale też wykorzystanie nowych technologii w zarządzaniu miastem. Jako jeden z pierwszych samorządów w Polsce od kilku lat dysponujemy “mapą drzew”, czyli wirtualnym systemem zarządzania zielenią miejską. Teraz zrobiliśmy kolejny krok w technologię przyszłości i stworzyliśmy cyfrowego bliźniaka mola i mariny. Wszystko po to, aby cieszyć się tym wyjątkowym miejscem przez kolejne stulecia.

Mamy (cyfrowe) oko na molo i marinę

Cyfrowy bliźniak to przykład tego, jak nowoczesne technologie mogą wspierać ochronę zabytków i rozwój turystyki.

- Cyfrowy bliźniak jest bardzo przydatnym narzędziem w naszej pracy - mówi Grażyna Dobrzyńska, szefowa Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, który zarządza molem i mariną. - Dzięki niemu możemy dokładnie monitorować stan techniczny mola, analizować jego strukturę, oznaczać uszkodzenia czy ślady eksploatacji. Cyfrowy bliźniak pozwala na obejrzenie tego obiektu z każdej strony oraz na wirtualne „rozłożenie” konstrukcji i wyposażenia na pojedyncze elementy, a następnie zmierzenie ich długości i powierzchni. Dzięki temu możemy łatwo i precyzyjnie określić miejsca przeznaczone do remontu lub modernizacji. Pozwala to oszacować częstotliwość napraw oraz ich koszt, bez konieczności sięgania do papierowego archiwum. Wszystko zebrane jest w jednym miejscu i łatwo dostępne. 

Szybka reakcja i minimalizacja kosztów napraw jest kluczowa dla zachowania sopockiego zabytku dla przyszłych pokoleń. Na tym jednak nie koniec korzyści.

- Cyfrowy bliźniak ułatwia też sprawne zarządzanie mariną - dodaje Magdalena Cieślik, wiceprezydentka Sopotu. - Nasz model uzbrojony jest w moduł do kontroli ruchu w marinie. Dzięki temu możemy monitorować dostępność miejsc, optymalizować ruch jednostek oraz zapewnić jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo żeglarzom. 

To dopiero początek. Planowane jest też m.in. stworzenie interaktywnych aplikacji dla turystów, prezentujących historię tego miejsca i oferujących wirtualne spacery.         

Jak powstawał cyfrowy bliźniak mola i mariny?

Prace nad stworzeniem cyfrowego bliźniaka mola i mariny trwały 6 miesięcy. Wykonała je firma On The Go Sp. z o.o. przy współudziale firm Replicx Sp. z o.o. i Metior 3D. 

Platforma „Cyfrowy Bliźniak Mariny i Mola Sopot” daje następujące korzyści:

  • cyfrowa i trójwymiarowa reprezentacja infrastruktury mola i mariny;
  • cyfrowa reprezentacja aktualnych i historycznych zasobów infrastruktury mola i mariny;
  • centralizacja danych oraz dostęp online do uporządkowanej, skodyfikowanej dokumentacji i informacji technicznych infrastruktury mola i mariny;
  • przejrzysty wgląd w chronologię wydarzeń związanych z utrzymaniem i zarządzaniem infrastrukturą mola i mariny. 

Cyfrowy bliźniak mola i mariny w liczbach

  • Odwzorowanie mola i mariny metodą fotogrametryczną z użyciem drona oraz skaningiem laserowym (LiDAR), obejmujące 864 stanowiska skanera i trwające 7 dni, pozwoliło uzyskać chmurę punktów o rozmiarze 200 GB i dokładności 2 mm.
  • Model BIM mola i mariny składa się z 16 000 obiektów.
  • Do cyfrowego bliźniaka została przeniesiona zeskanowana papierowa dokumentacja techniczna w liczbie 9 500 stron.

Czytaj również:

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...