Przypominamy o obowiązku rejestracji obiektów noclegowych, jaki obecnie na wszystkich przedsiębiorców nakłada ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.
Ewidencję obiektów hotelarskich (m.in. hotele, motele, pensjonaty, kempingi) prowadzi Departament Turystyki i Sportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Nazwy obiektów hotelarskich podlegają ochronie prawnej, co oznacza, że nie można używać takich nazw, jak hotel, pensjonat w formie podstawowej ani modyfikowanej, bez zgody Urzędu Marszałkowskiego.
Usługi hotelarskie (tzw. najem krótkoterminowy) mogą być również świadczone w innych obiektach, takich jak pokoje gościnne, apartamenty, wille, hostele. Ewidencja tych obiektów prowadzona jest w Biurze Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Sopotu (kontakt: turystyka@sopot.pl). Osoby świadczące usługi hotelarskie w ramach działalności gospodarczej zobowiązane są do wypełnienia wniosku o wpis do ewidencji. W rezultacie obiekt zostaje zarejestrowany w gminnej ewidencji obiektów. Prosimy o dopełnienie obowiązku wpisu do ewidencji przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich.
Opłata uzdrowiskowa
Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Sopotu, każda firma lub osoba, która prowadzi działalność związaną z wynajmem pokoi, kwater i apartamentów zobowiązana jest do pobrania opłaty uzdrowiskowej od nocującego turysty. W 2025 r. stawka wynosi 6,38 zł za dobę za osobę. Zebraną za opłatę uzdrowiskową kwotę należy pomnożyć przez dwa – drugie tyle bowiem Sopot dostanie z budżetu państwa na działania wspierające rozwój uzdrowiska. Czyste plaże, rozbudowa ścieżek rowerowych, nowe ławki, place zabaw, atrakcje turystyczne, dużo zieleni i piękne odrestaurowane kamieniczki to dodatkowe atuty naszego miasta, które finansowane są właśnie dzięki opłacie uzdrowiskowej.
Szczegóły dotyczące rozliczania opłaty uzdrowiskowej uzyskać można w Wydziale Finansowym, tel. 58 521 36 48.