Kompleksowe zarządzanie zasobem komunalnym. W Sopocie powstaje nowa miejska jednostka

Na zdjęciu budynek przy ul. 3 Maja 67/69 Fot. UMS
Sopockie Nieruchomości Komunalne miałyby mieć siedzibę przy ul. 3 Maja 67/69 Fot. UMS

Mieszkańcy Sopotu, korzystający z lokali komunalnych, będą mogli liczyć na jeszcze sprawniejszą i bardziej kompleksową obsługę. Powstaje nowa jednostka budżetowa – Sopockie Nieruchomości Komunalne. Dzięki tej zmianie miasto zyska lepszą jakość usług, ujednolici standardy i będzie szybciej reagować na potrzeby lokatorów. 

Kwestia powołania Sopockich Nieruchomości Komunalnych będzie rozpatrywana podczas najbliższej sesji Rady Miasta Sopotu.

Sopot - lider w budownictwie komunalnym

Powołanie nowej jednostki ma związek z wielkością i dynamicznym rozwojem sopockiego zasobu komunalnego. Gmina Miasta Sopotu posiada obecnie 2002 lokale komunalne i jest zdecydowanym liderem w Polsce w dziedzinie budowy nowych mieszkań. W latach 2009-2024 miasto oddało do użytku 15 nowych budynków komunalnych z łącznie 300 lokalami. Tylko w ubiegłym roku powstało 66 mieszkań przy ul. 3 Maja i ul. Obodrzyców. Kolejne budynki komunalne powstaną przy ulicach: Jana z Kolna, Sobieskiego, Reja, Kasztanowej i Smolnej. Ta intensywna rozbudowa wymaga stworzenia nowej jednostki, która kompleksowo zadba o jakość zarządzania rosnącym zasobem. 

- Tworzymy tę jednostkę przede wszystkim dla mieszkańców. Chcemy, aby administrowanie naszym wspólnym majątkiem było jeszcze bardziej skuteczne, a reagowanie na potrzeby lokatorów maksymalnie szybkie. Koncentrując zarządzanie w jednej, miejskiej strukturze ujednolicimy standardy i w efekcie zoptymalizujemy koszty utrzymania. To po prostu lepsze i bardziej elastyczne gospodarowanie publicznymi środkami – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu.

Co się zmieni dla mieszkańców?

Sopockie Nieruchomości Komunalne przejmą zadania związane z administrowaniem i zarządzaniem gminnymi:

  • lokalami mieszkalnymi i użytkowymi,
  • pracowniami artystycznymi,
  • garażami i miejscami postojowymi.

Zadania te są obecnie realizowane przez podmioty zewnętrzne. Nowa jednostka będzie sukcesywnie przejmować ich obowiązki, zgodnie z terminami wygasających umów. Od 1 kwietnia 2026 r. nowa jednostka przejmie zasób tzw. ROM1. Pozostałe lokale będą przejmowane od 1 czerwca 2027 r.

Do kluczowych zadań będzie należało m.in.:

  • nadzór nad stanem technicznym i prowadzenie bieżącej konserwacji oraz remontów;
  • obsługa i zawieranie umów najmu;
  • obsługa należności (czynsz, opłaty za media, odpady).

Siedziba Sopockich Nieruchomości Komunalnych

Jeśli radni zgodzą się na powołanie nowej jednostki, Sopockie Nieruchomości Komunalne zaczną funkcjonować 1 stycznia 2026 r. i stopniowo będą przejmować zarządzanie zasobem komunalnym.Ten proces miałby potrwać do końca maja 2027 r. 

Siedziba nowej jednostki planowana jest w budynku przy ul. 3 Maja 67/69. Lokalizacja jest dobrze skomunikowana - znajduje się 50 metrów od przystanku komunikacji miejskiej oraz 850 metrów od dworca PKP. Nowoczesna infrastruktura gwarantuje pełną dostępność, zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami. Obiekt mieści się na parterze i wyposażony jest w szerokie ciągi komunikacyjne oraz podjazdy, zapewniające bezpieczny i swobodny dostęp. Pomieszczenia biurowe zostaną urządzone w sposób sprzyjający przyjaznej atmosferze i komfortowej obsłudze interesantów.

Czytaj również:

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...