Państwowa Galeria Sztuki

Plac Zdrojowy 2, 81-720 Sopot, www.pgs.pl Tel.: +48 58 551 06 21Fax: +48 58 551 32 62 sekretariat@pgs.pl Galeria czynna od wtorku do niedzieli w godzinach 11:00 – 19:00Kasa biletowa czynna do godziny 18:30|Biuro PGS czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 16:00

Plac Zdrojowy 2, 81-720 Sopot, www.pgs.pl

Tel.: +48 58 551 06 21
Fax: +48 58 551 32 62
sekretariat@pgs.pl

Galeria czynna od wtorku do niedzieli w godzinach 11:00 – 19:00
Kasa biletowa czynna do godziny 18:30|
Biuro PGS czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 16:00


Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie serdecznie zaprasza na wystawy, oprowadzania kuratorskie, zajęcia kulturalne oraz warsztaty edukacyjne.

WYSTAWY

22.01. – 28.02.2016 II Triennale Sztuki Pomorskiej wystawa pokonkursowa

Ceny biletów:
bilet normalny - 10 zł, bilet ulgowy - 7 zł, bilet dla mieszkańca Sopotu (Karta Sopocka) - 5 zł, bilet ulgowy szkolny (grupa min. 20 osób) - 4 zł  od osoby, bilet dla słuchacza Uniwersytetu Trzeciego Wieku (grupa min. 20 osób) - 4 zł  od osoby, w piątki wstęp wolny

OPROWADZANIA KURATORSKIE

Zapraszamy na oprowadzania kuratorskie. O wystawach opowiedzą nasi pracownicy, Magdalena Swacha oraz Adam Mandziejewski. Prosimy o wcześniejsze umawianie się na takie zwiedzanie ekspozycji, z co najmniej 2 dniowym wyprzedzeniem, telefonicznie lub mailowo:

  • Magdalena Swacha, Gł. specjalista ds. wystawienniczych i edukacji kulturalnej, e-mail:  kuratorzy@pgs.pl, tel.:  58 551 06 21 wew. 116
  • Adam Mandziejewski, Gł. specjalista ds. wystawienniczych i edukacji kulturalnej, e-mail:  a.mandziejewski@pgs.pl, tel.:  58 551 06 21 wew. 111

Oprowadzanie w cenie biletu.

WARSZTATY EDUKACYJNE

Proponowana oferta edukacyjna skierowana jest do odbiorców w różnym wieku, zarówno szkolnym, gimnazjalnym i licealnym. Na zajęciach prowadzonych metodą interaktywną najmłodsi i nieco starsi poznawać będą zagadnienia związane ze sztuką dawną i współczesną, a także zachęcani będą do kreatywnego myślenia oraz samodzielnej interpretacji i oceny dzieła sztuki.

Zajęcia kulturalne odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00  - 14:00. Terminy i tematy lekcji prosimy uzgadniać z dwudniowym wyprzedzeniem w godzinach 8:00  - 15:30.

Kontakt:
Magdalena Swacha, Gł. specjalista ds. wystawienniczych i edukacji kulturalnej, e-mail: kuratorzy@pgs.pl, tel.: 58 551 06 21 wew. 116

Cennik :

  • grupy zorganizowane: 50 zł lekcja kulturalna + 3 zł bilet wstępu od uczestnika (bardzo prosimy aby grupy nie przekraczały 30 osób)
  • osoby indywidualne: 10 zł lekcja kulturalna

WARSZTATY EDUKACYJNE W PAŃSTOWEJ GALERII SZTUKI W SOPOCIE

Proponowana oferta edukacyjna skierowana jest do odbiorców w różnym wieku, zarówno szkolnym, gimnazjalnym i licealnym. Na zajęciach prowadzonych metodą interaktywną najmłodsi i nieco starsi poznawać będą zagadnienia związane ze sztuką dawną i współczesną, a także zachęcani będą do kreatywnego myślenia oraz samodzielnej interpretacji i oceny dzieła sztuki.

Zajęcia kulturalne odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00  - 14:00. Terminy i tematy lekcji prosimy uzgadniać z dwudniowym wyprzedzeniem w godzinach 8:00  - 15:30.

Kontakt

Magdalena Swacha, Gł. specjalista ds. wystawienniczych i edukacji kulturalnej, 
e-mail: kuratorzy@pgs.pl, tel.: 58 551 06 21 wew. 116

Cennik :

  • grupy zorganizowane: 50 zł lekcja kulturalna + 3 zł bilet wstępu od uczestnika
    (bardzo prosimy aby grupy nie przekraczały 30 osób)
  • osoby indywidualne: 10 zł lekcja kulturalna

PROPOZYCJE WARSZTATÓW

Liceum

Wykłady i prezentacje z zakresu sztuki współczesnej w nawiązaniu do aktualnych zagadnień kulturowych. Wykłady mają za zadanie rozbudzać zainteresowania oraz przekazywać najnowsze zjawiska w sztuce jak i w spokrewnionych z nią dziedzinach. Są one też propozycją interaktywną, zachęcają do działania twórczego w obrębie proponowanej tematyki oraz współpracy z uczniami liceów o profilu artystycznym i spoza niego. Uczniowie po wysłuchaniu referatu i obejrzeniu prezentacji rozpoczną dyskusję lub interakcję biorąc udział w warsztacie.

1.Kim jest kurator kim twórca a kto to odbiorca?

Sztuka jest dziś mniej lub bardziej czytelna i rozpoznawalna. Jej funkcjonalność i pole obecności ciągle się rozrastają. Nabiera ona nowych wartości i przypisywana jest różnorakim zjawiskom. Kto ją kształtuje, inicjuje? Czy rolę tą pełnią wyłącznie zobligowani do tego artyści, czy funkcja ta przynależy do innego grona osób? Jak rozpoznać dzieło sztuki, artystę i miejsce, gdzie pokazywana jest twórczość? To pytania nie tylko dla specjalistów w tej dziedzinie ale i dla odbiorców.

2.Hipermęski styl

Jaką rolę pełni dziś kobieta czy jako homo duplex   wieczna młodość i piękno, czyli bunt osobowości chcącej uznania dla swej podmiotowości. Dziś również możemy zdać sobie pytanie co to jest feminizacja ciała męskiego, a co to jest tzw.  hipermęskość, mówiąca o twardym mężczyźnie - modelu propagowanym przez Roberta Bly’a, oraz czym on się różni od mężczyzny przystosowanego  do świata dominujących kobiet - miękkiego mężczyzny z lektury Susan Faludi?

3.Twórczość subkultur

Sztuka naiwna, sztuka masowa, sztuka laicka i autodydaktyczna są zaczątkiem sztuki subkultur, sztuki rzemieślniczej, swoistej kultury społecznej o specyficznych znakach jak "Pig and Crossbones" (dwa piszczele z głową świni), Stecyka, wyrastającego w środowisku skateboardingu, surfingu. Sztuka tych grup społecznych to ich styl bycia, muzyka, moda mówiące o pewnych nowych zjawiskach w sztuce.

4.Sztuka w mieście

Sztuka w poszczególnych aglomeracjach nabiera swojego charakteru ale i odkształca obszar, w którym się znajduje. Charakter masowy i płynny, nadaje powoli estetyka, tania komercja ustępuje jej miejsca…

5.Design

Design, sztuka użytkowa, sztuka fun and celebration? Design jest przypisany obiektom, jak i modzie, czy istnieje dziś linia, która rozdziela te dwa rozłączne niedawno obszary. Design to szata, skóra, powierzchnia, czym jeszcze może być? To hobby, technologia, czy nowy język ciała i miejsca? Jak się wszystko zaczęło i dokąd zmierza design?

6.Sztuka przez telefon

Flash mob, czyli nowa tradycja spotkań. Jeden z pionierów flash mob Anglik Adam Bradley mówi: „flash mob zakotwicza świat wirtualny w rzeczywistości. To przeniesienie funkcji ‘bcc’ w programach pocztowych do realnego życia. Przykładami są takie akcje flash mob jak np.: w 2003 roku w Nowym Jorku przy aranżowaniu akcji w domu towarowym Macy’s wszyscy zgromadzeni dopytywali się o love rug - dywan miłości lub tłum zebrany w sklepie z butami gdzieś na Manhattanie wczuwał się w rolę wycieczki autobusowej z Maryland’u, przy wykorzystaniu www i telefonii komórkowej - udało się przeprowadzić kilka spektakularnych manifestacji politycznych.

7.Wioska sztuki

Symbolem architektury powiązanej ze sztuką są nie tylko nowoczesne drapacze chmur dziś również w małych wioskach znaleźć można już dawno zakotwiczoną sztukę. Ekologiczne wioski sztuki tworzą wiejskie alternatywne społeczności tzw. WAS, działające od 1998 r., ich rzemiosło artystyczne stanowi daleko rozwiniętą działalność twórczą i społeczną, jaka jest źródłem artykulacji twórczej, korzeniem. Od kilkudziesięciu lat utrzymują własną niezakłóconą kulturę, potrafią niezmiennie trwać wobec przyspieszającej rzeczywistości. Są one trwałym wzorem wolności dotyczącej organizacji ich całego życia, które można powiedzieć w obliczu tempa XXI wieku, jest specyficznym rodzajem sztuki społecznej, nurtem niezależnym.

Szkoła podstawowa i Gimnazjum:

1.Sztuka prehistoryczna

Gimnazjum
Skonstruuj rzeźbę niczym z paleolitu w stylu egipskich tzw. istot hybrydowych, czy czarowników, wyróżnij cechy ludzkie i zwierzęce odpowiadając na pytanie kim dla ciebie jest antybohater? Dzieci zainspirowane pradawnymi rzeźbami konstruują własną wyimaginowaną postać, nie tyle złego co anty herosa. Dodatkowo historia rzeźby w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Najprostsze techniki rzeźbiarskie, w materiałach takich, jak glina czy, drewno mogą wyglądać inaczej w połączeniu z różnymi materiałami. Dziecko poruszając się w typowej dla siebie technice może stworzyć pacynki, lub figurki oddające ich bajkowych bohaterów wyróżniających się mitologicznymi atrybutami.

2. Sztuka starożytnej Grecji

Gimnazjum
Starożytna Grecja to historie pisane na wazach. W stylu czerwono lub czarno figurowym pojawiają się dawne mini opowieści, sceny figuratywne Jak można je połączyć po raz kolejny zilustrować włączając w nie swojego bohatera? Zadaniem uczniów będzie ułożenie komiksu w stylu egipskich malowideł, czerwono lub czarno figurowym, w tech. pasteli. W efekcie powstanie komiks przygotowany do wydruku na kubku. Dodatkowo historia ceramiki w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Na przygotowanych z papieru formach naczyń wykonaj wzory z wcześniej wyciętych szablonów. Ciekawa mozaika na pudełku czy papierowej formie naczynia to świetny upominek lub schowek na własne skarby!

3.Sztuka starożytnego Rzymu

Gimnazjum
Rzym starożytny to nowości konstrukcyjne w architekturze. Młodych architektów czeka nie lada wyzwanie zadaniem ich będzie stworzenie nowego łuku triumfalnego do konkretnego wydarzenia. Tytuł zdarzenia jaki zostanie zamieszczony na budowli ma wiązać się z przygodą, niezapomnianą chwilą lub sukcesem jakim chcieliby się pochwalić. Efektem będzie instalacja powstała z opakowań, pudełek różnego typu. Dodatkowo historia cudów architektury Rzymu w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Jak może powstać kolumna bez użycia typowych surowców budowniczych? Dodatkowo pomyśl, jaki rodzaj symbolicznej rośliny chciałbyś na niej umieścić w formie płaskorzeźby?

4.Sztuka romańska

Gimnazjum
Sztuka romańska znana jest z malarstwa miniaturowego, które wzbogacało ówczesne książki, pomożemy ci stworzyć własny inicjał na bazie starego typu czcionek, antykwy i italiki, minuskuły karolińskiej. Znajdziemy też miejsce w Sopocie gdzie mógłbyś pozostawić swój graficzny ślad. (litery z barwionego piasku sypane na plaży w Sopocie lub w innym miejscu np. "Monciak" / litery z szablonów będą graficiarskim dawnym i aktualnym znakiem). Dodatkowo historia czcionki w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Wymyśl własny kształt litery z gliny i ozdób ją kolorowymi szkiełkami, koralikami i innymi ciekawymi drobiazgami. Wykreowana literka może być wisiorkiem i amuletem, który może mieć właściwości ochronne lub magiczne.

5.Sztuka gotycka

Gimnazjum
Malarstwo na desce temperami to jedna z pierwszych technik malarskich. Spróbuj sam zagruntować deskę i namalować wcześniej przygotowaną scenę rodzajową. Powstanie wielkoformatowe dzieło złożone z kilku tablic, które będzie można zaprezentować w szkole jako wspólne dzieło uczniów. Co zaproponujesz jako temat dzieła? W przeniesionym gotyckim obrazie pojawią się także uczniowie! Dodatkowo historia malarstwa gotyku w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Uczniowie zapoznają się z techniką temperową, oraz ze specyfiką etapów tworzenia malarskiego dzieła. Dzieci na zagruntowanych już deskach wykonają miniatury malarskich pejzaży taką pocztówkę mogą podarować na specjalną okazję.

6.Sztuka renesansu

Gimnazjum
Leonardo da Vinici, Michał Anioł, Rafael Santi pomogą zapoznać się z osiągnięciami tej epoki. Wykonaj wielkoformatowy rysunek z użyciem, współczesnych technik kopiowania obrazów. Zaproponuj nowy kanon piękna możesz go określić w dowolny indywidualny rysunkowy sposób. Zapoznanie z techniką węgla, sangwiny i sepii. Prezentacja katalogu wystawy Rysunek XVI-XVIII Niemcy, Włochy , Niderlandy. Dodatkowo kopia, pastisz falsyfikat w historii sztuki w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Czy można upiększyć dzieła renesansowe? Tak, jeśli masz ciekawą do opowiedzenia historię! W technice kolażu połączonej z rysunkiem powstaną dzieła, jakie z chęcią powiesisz na ścianie nie tylko u siebie w pokoju.

7.Sztuka manieryzmu, rokoka i baroku

Gimnazjum
Linia falista, zdobienia, wszelakie udziwnienia to charakter epoki baroku, Barocco (z włoskiego) dokładnie oznacza dziwaczny. Cechy te widoczne były też w modzie. Pojawiły się typowe fryzury epoki, wśród męskich dominowało zaczesanie typu allonge. Kolejny okres rokoka to sukces kobiecej wysokiej fryzury fontanges lub a la fregata. Zainspiruj się obrazami Giuseppe Arcimboldo i wykonaj własną perukę z owoców i kwiatów lub perukę na wybraną imprezę tematyczną, na jaką chciałbyś się udać. Dodatkowo historia mody baroku i rokoka w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Symbolem baroku jest muszla jej motywem możemy ozdobić ceramiczne kafle. Technika malowania na ceramice stanie się kolejną przygodą ze sztuką!

8.Sztuka klasycystyczna

Gimnazjum
Klasycyzm w malarstwie to w szczególności działania z perspektywą, o które w szczególności dbał Piero della Francesca. Przyjrzyj się reprodukcji jego obrazu i wypełnij puste pola wybranym przez siebie motywem w dowolnej perspektywie. Młodzież prócz działań plastycznych zapozna się z analizą dzieł plastycznego. Dodatkowo analiza dzieła plastycznego w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Najlepszym sposobem na poznanie nowych wymiarów perspektywy może być fotografia. Samodzielnie wykonane zdjęcia z perspektywy żabiej, czy z lotu ptaka ułożą się w krótką historię fotografii i architektury. Warto znać podstawowe pojęcia fotografii jak oświetlenie, kadr, ustawienie modela w przestrzeni.

9.Impresjonizm i postimpresjonizm

Gimnazjum

Nie tylko sprey'ami uda ci się namalować graffiti możesz użyć do tego stempli innych ciekawych narzędzi malarskich, impresjonistyczne ślady pozostaną na jednej ze ścian trójmiasta. Uczniowie dowiedzą się jakie są zasady perspektywy barwnej i wzajemnego oddziaływania barw. Dodatkowo historia perspektywy w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Za pomocą wałków z wzorami, stempli stwórz wielkoformatowe dzieło impresjonistyczne pamiętaj o zastosowaniu trzech kolorów tak, aby uzyskać kolory pochodne I i II stopnia. W efekcie nakładanych wariantów kolorów i zabawy tuszem zobaczysz jak oddziałują na siebie barwy tzw. relatywizm barw oraz poznasz tzw. perspektywę barwną.

10.Romantyzm

Gimnazjum

Zabierz ze sobą kartkę z wakacji a wyjdziesz z mariną lub innym ciekawym pejzażem romantycznym. Na czym polegało malarstwo romantyczne jakie elementy obrazu stanowiły o jego istocie i jak wykonać taki obraz? Dodatkowo historia technik malarskich czołowych artystów romantyzmu w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Z wielu obrazów, jakie cię otaczają, czy są to fotografie, malarstwo, rysunek, plakat, ulotka możesz zrealizować ten jeden wyglądający jak romantyczny krajobraz. Czym cechowało się malarstwo romantyczne i jaki przekaz zachowywało?

11.Action painting

Gimnazjum
Styl ten to określony ruch ciała w połączeniu z wypracowanym gestem, jakim nanoszone są farby. Zaproponuj jaki rodzaj ruchu chciałbyś zapisać na tkaninie za pomocą farby, wykonaj realizację malarską tak abyś mógł ją zaprezentować jako gotową formę dekoracyjną do ulubionego przez ciebie wnętrza. Dodatkowo historia action painting w pigułce

- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Na gotowych workach z tkaniny będziemy uczyć się malarstwa, pomyśl jaki motyw byłby odpowiedni aby torba stała się częścią twojego ubioru. Do malarstwa posłużą nam kolorowe nitki.

12.Pop art

Gimnazjum
To sztuka czerpiąca z kultury masowej, konsumpcjonizmu, massmediów. Z przygotowanych zdjęć tzw. ready mades wykonaj plakat promujący jakieś wydarzenie dotyczące sztuki (przedstawienie teatralne, film, design). Jak stworzyć trafny obraz włączając w nie odpowiednie hasło? Jak przy plakacie posłużyć się fotomontażem techniką typową dla tego okresu sztuki. Dodatkowo historia pop artu w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

Czy i w jaki sposób można skonstruować biżuterię o różnorodnym zastosowaniu, technika makramy połączona z gotowymi elementami naturalnymi może być nową formą użytecznej ozdoby.

13.Fotomontaż

Gimnazjum
Poznaj fotografów reportażowych, zobacz kolekcję zdjęć portretowanych muzyków sceny pop. Pomożemy ci wykonać charakteryzację i wykonać odpowiednie zdjęcie. Dowiesz się także jak powinno wyglądać studio fotograficzne i jak pracować z modelem. Po wykonaniu zdjęcia koledze umieść go na na plakacie stosując technikę fotomontażu. Dodatkowo historia fotografii dokumentalnej w pigułce- multiprezentację weź do domu!

Podstawówka I-VI

W technice ksero, frotażu i kolażu możesz stworzyć własną okładkę na książkę, zakładkę lub podkładkę pod myszkę.

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...