Na najbliższą sesję Rady Miasta Sopotu, która odbędzie się 20 grudnia, przygotowana została uchwała dotycząca określenia Lokalnych Standardów Urbanistycznych. Uchwała została jednogłośnie przegłosowana 10 grudnia, podczas posiedzenia Komisji Rozwoju i Urbanistyki.
Możliwości takie dał Gminie art. 19 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących. Gmina Miasta Sopotu postanowiła z tej możliwości skorzystać i określić, w drodze uchwały stanowiącej prawo miejscowe, lokalne standardy urbanistyczne (LSU).
Celem przyjęcia standardów dla Sopotu jest maksymalne ograniczenie negatywnych skutków lokalizowania zabudowy na podstawie przepisów ustawy, która mogłaby w sposób nieprzewidywalny naruszać ustalenia polityki przestrzennej miasta oraz zawartą w niej równowagę interesów publicznych i prywatnych.
Lokalne standardy urbanistyczne zaproponowane w uchwale zaostrzają wskaźniki oraz parametry nowej zabudowy mieszkaniowej w następujący sposób:
1. Zmniejszono wymaganą minimalną odległość nowej zabudowy mieszkaniowej od przystanku komunikacyjnego, szkoły podstawowej i przedszkola o 50 proc. oraz zwiększono wskaźnik dostępności wolnych miejsc w szkołach i przedszkolach
a) 500 m od przystanku komunikacyjnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2016);
b) 1500 m od szkoły podstawowej, która jest w stanie przyjąć nowych uczniów w liczbie dzieci stanowiącej nie mniej niż 10,5 proc. planowanej liczby mieszkańców inwestycji mieszkaniowej;
c) 1500 m od przedszkola, które jest w stanie zapewnić wychowanie przedszkolne dzieciom w liczbie stanowiącej nie mniej niż 5,25 proc. planowanej liczby mieszkańców inwestycji mieszkaniowej.
2. Zmniejszono wymaganą minimalną odległość nowej zabudowy mieszkaniowej od urządzonych terenów wypoczynku oraz rekreacji lub sportu o 50 proc.
a) Inwestycję mieszkaniową wielorodzinną lokalizuje się na terenie zapewniającym dostęp do urządzonych terenów wypoczynku oraz rekreacji lub sportu o powierzchni stanowiącej co najmniej iloczyn planowanej liczby mieszkańców oraz wskaźnika wynoszącego 4 m kw.
b) Zapewnienie dostępu, o którym mowa w ust. 1, następuje poprzez lokalizację inwestycji mieszkaniowej wielorodzinnej w odległości nie większej niż 1500 m od urządzonych terenów wypoczynku oraz rekreacji lub sportu.
3. Zmniejszono minimalną odległość od istniejącej zabudowy, umożliwiającą zastosowanie większej liczby kondygnacji o 50 proc. zmniejszając jednocześnie maksymalną wysokość budynku
a) Budynki objęte inwestycją mieszkaniową nie mogą być wyższe niż 4 kondygnacje nadziemne.
b) Jeżeli w odległości nie większej niż 250 m od budynków objętych inwestycją mieszkaniową, o której mowa w ust. 1, znajdują się, w istniejącej zabudowie, budynki mieszkalne o wysokości przekraczającej 4 kondygnacje, wówczas maksymalną wysokość budynków objętych inwestycją mieszkaniową wyznacza 50 proc. wysokości najwyższego budynku mieszkalnego w istniejącej zabudowie.
4. Określono wskaźnik normatywu parkingowego dla samochodów osobowych i rowerów niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej
a) Określa się wskaźnik 2 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych na lokal mieszkalny, niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej w zabudowie jednorodzinnej.
b) Określa się wskaźnik 1,2 miejsca parkingowego dla samochodów osobowych na lokal mieszkalny, dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej w zabudowie wielorodzinnej.
c) Określa się wskaźnik 1 miejsca parkingowego dla rowerów na lokal mieszkalny, niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej wielorodzinnej
5. Określono wymóg dostępu do sieci ciepłowniczej dla inwestycji mieszkaniowych na zasadach wynikających z przepisów odrębnych
Dla realizacji inwestycji mieszkaniowej jednorodzinnej lub wielorodzinnej ustala się obowiązek zapewnienia dostępu do sieci ciepłowniczej na zasadach wynikających z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.
Ustalone w uchwale Lokalne Standardy Urbanistyczne dotyczące realizacji inwestycji mieszkaniowych mają zastosowanie wyłącznie w postępowaniach wynikających z zapisów ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2018 r. poz. 1496) i nie mogą stanowić podstawy do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.