Kolejne udogodnienia dla rowerzystów i pieszych

Rondo Wejherowska/Obodrzyców
Rondo Wejherowska/Obodrzyców. Fot. Fotobank.PL/UMS

Wiosną ruszą w Sopocie prace prowadzące do uruchomienia kontrapasów dla jednośladów. Na 33 ulicach dolnego Sopotu dopuszczony zostanie kontraruch rowerowy, czyli możliwość poruszania się rowerów „pod prąd” ulicami jednokierunkowymi. Wprowadzony kilka lat temu pilotaż w górnym Sopocie, a także doświadczenia innych miast pokazują, że jest to rozwiązanie wygodne i bezpieczne. Kontrapasy wprowadzane są w strefach uspokojonego ruchu „tempo 30”.

Rozszerzenie strefy uspokojonego ruchu „tempo 30”

Strefa uspokojonego ruchu „tempo 30” obejmuje już niemal cały kurort. Obecnie jedynie na trzech sopockich ulicach dopuszczona jest wyższa prędkość maksymalna, są to: Aleja Niepodległości, ul. Malczewskiego i ul. Armii Krajowej. Na ul. Malczewskiego i Armii Krajowej dopuszczalna prędkość jest niewiele większa – obowiązuje ograniczenie do 40 km/h. Na wielu sopockich ulicach prędkość jest ograniczona nawet do 20 km/h. Dodatkowo na wielu ulicach zainstalowane są progi zwalniające (mapka poniżej).

Przy okazji budowy rond Wejherowska/Kraszewskiego i Wejherowska/Obodrzyców pojawiła się inicjatywa rozszerzenia strefy „tempo 30” o ulice: Wejherowską i Obodrzyców. Strefa „tempo 30” obejmie również ulice Łokietka od Drogi Zielonej do ul. Polnej oraz Polną od Łokietka do ul. Bitwy pod Płowcami.

Bezpieczne przejścia dla pieszych

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, działanie 10.4 redukcja emisji na lata 2014-2020, realizowany będzie projekt pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego w Sopocie z zastosowaniem najnowszych technologii”, polegający na modernizacji oświetlenia ulicznego na obszarze dolnego Sopotu, w ramach której przewidziane jest również doświetlanie przejść dla pieszych. Obecnie w Sopocie oświetlonych jest 18 przejść dla pieszych. Wiele z nich to przejścia wyniesione, łączące zalety progu zwalniającego i przejścia, które znacznie poprawiają bezpieczeństwo przechodniów (mapka istniejących przejść wyniesionych/progów zwalniających poniżej).

Dodatkowo wymienione zostały źródła światła na przejściach dla pieszych przy ulicach: Obodrzyców (przy poczcie), Wejherowskiej (dojście do SKM od ul. Małopolskiej), Jana z Kolna (przy Rzemieślniczej). Oświetlenie zmieniono na takie, które swoją barwą wyróżnia przejścia dla pieszych. 

– Dążymy do jeszcze większej poprawy bezpieczeństwa w kurorcie, jednocześnie realizując politykę zrównoważonego transportu, m.in. zachęcając mieszkańców do częstego korzystania z rowerów – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Sopot to miasto małych odległości, mamy tu najwyższy w Polsce wskaźnik dróg rowerowych względem pozostałych ulic, aż 30 proc. Rowerem w Sopocie dojedziemy wszędzie i szybko. Nie bez znaczenia jest też fakt, że rower jest przyjazny dla środowiska. Uspokojenie ruchu samochodowego i kontrapasy bardzo ułatwią życie i rowerzystom i pieszym.

Drogi rowerowe liczą w Sopocie ponad 20 km, co stanowi istotną część, niemal jedną trzecią, ogółu ulic. Wokół miasta, na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, jest też ok. 10 km dróg leśnych.

 

Mapa ulic jednokierunkowych z proponowanym ruchem dwukierunkowym dla rowerzystów w załączniku.

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...