Mieszkańcy Sopotu, którzy nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, mogą skorzystać z darmowych porad. Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego działa w Sopocie pryz ul. Bohaterów Monte Cassino 25.
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (osoba taka składa pisemne oświadczenie).
Uprawnieni mogą uzyskać informacje m.in. w zakresie:
prawa pracy,
przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej,
prawa cywilnego,
spraw karnych,
spraw administracyjnych,
ubezpieczenia społecznego,
spraw rodzinnych,
prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
związanym z ciążą i urodzeniem dziecka, w szczególności pra rodzicielskich i uprawnień pracowniczych.
Pomoc nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania jej rozpoczęcia.
Prowadzący:
Kancelaria adwokacka, Gdynia
Piotr Kleina
Dominik Kozubski
Instytut Aktywizacji Regionów, Gdynia
Radcy prawni:
Andrzej Wójcik
Piotr Kamiński
Jakub Nagórko
Sebastian Supłatowicz
Godziny pracy punktu:
Adwokaci:
poniedziałek 16.00-21.00
wtorek 00-21.00
środa 12.00-16.00
czwartek 10.00-16.00
Radcy prawni:
wtorek 12.00-16.00
środa 16.30-20.30
czwartek 16.30-20.30
piątek 16.00-20.00
sobota 12.00-16.00
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
Poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym związku z toczącym się postępowaniu przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym.
Wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego.
Sporządzenie projektu pisma o zwolnienie z kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym i możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji.
Przekazanie osobie uprawnionej informacji o innych jednostkach nieodpłatnego poradnictwa.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie
Obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz z zabezpieczenia społecznego.
Umówić się na spotkanie czy wizytę domową z prawnikiem można przez infolinię, tel. 572 382 444 lub 572 382 456. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku, w godz. 10.00-14.00.
Ochrona danych osobowych
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu
z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu. Czytaj dalej...
1) Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych,
e-mail: iod@sopot.pl - Wojciech Leszczyński
2) Dane osobowe przetwarzane będą w celu:
Realizacji zakresu działania i zadań ustawowych, o których mowa w Art. 7.1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2017.1875 t.j.) oraz Art. 4 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2017.1868 t.j.).
3) Pani/Pana dane osobowe będą lub mogą być przekazywane wyłącznie podmiotom uprawnionym
do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
4) Podawane dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji wskazanych
w pkt. 2 celów, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy prawa.
5) Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, sprostowania, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz do przenoszenia danych.
6) Posiada Pani/Pan prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego.
7) Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, wynika z realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa.
8) Pana/Pani dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.