Podczas ostatniej sesji Rady Miasta Sopotu, radni zdecydowali o nowych stawkach opłat za gospodarowanie odpadami. Dotychczasowe stawki opłat za wywóz śmieci obowiązywały blisko 6 lat. Od tego czasu wzrosły koszty transportu, koszty wynagrodzeń oraz koszty utylizacji odpadów i opłat środowiskowych. Jednocześnie spadły ceny skupu makulatury, szkła i plastiku.
Opłaty za śmieci – nieruchomości zamieszkałe
Biorąc pod uwagę konieczność zbilansowania systemu, ustawowy wymóg podniesienia płacy minimalnej, coraz większe koszty zagospodarowania odpadów, rosnące koszty utrzymania taboru wraz z wymianą starych pojazdów na ekologiczne oraz konieczność wprowadzenia kolejnej frakcji, tzw. BIO, radni zdecydowali o podniesieniu opłaty za odbiór śmieci w Sopocie z 14 na 18 zł (opłata ryczałtowa) plus 4,80 zł stawka opłaty za 1 m sześc., wody zużytej w gospodarstwie domowym, przy czym miesięczne zużycie wody przypadające na gospodarstwo domowe każdorazowo pomniejsza się o 4 m sześc.
W porównaniu do obecnie obowiązującej opłaty nowe stawki spowodują wzrost kosztów ponoszonych przez gospodarstwo domowe średnio o ok. 29 proc. Ze zmiany opłat wyłączone będą rodziny wielodzietne (30 zł opłata ryczałtowa dla rodzin wielodzietnych).
W ramach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi mieszkańcy mają zapewniony bez ograniczeń odbiór odpadów zmieszanych i zielonych, wysegregowanych:
Raz w roku każdemu właścicielowi nieruchomości przysługuje prawo do przekazania odpadów budowlanych i rozbiórkowych niezawierających odpadów niebezpiecznych w ilości 1 m sześc.
Raz w miesiącu istnieje możliwość, w ramach tzw. „wystawek”, pozbycia się odpadów wielkogabarytowych.
Od 2016 r. mieszkaniec może zgłosić nieodpłatny odbiór (bezpośrednio z mieszkania) sprzętu AGD i RTV (powyżej 20 kg). Na terenie miasta zainstalowano 7 specjalnych pojemników do zbierania: drobnego sprzętu elektronicznego, baterii i żarówek.
Ponadto na terenie Zakładu Oczyszczania Miasta (ZOM) funkcjonuje punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK), do którego mieszkańcy mają możliwość bezpłatnego przekazania odpadów wysegregowanych odpadów, których nie wystawili w terminie. Mogą również dostarczyć zużyte opony, odzież i tekstylia, sprzęt elektryczny i elektroniczny.
Na terenie bazy ZOM funkcjonuje również punkt zbiórki odpadów niebezpiecznych (PZON) gdzie mieszkańcy mogą pozbyć się między innymi takich odpadów jak: resztki farb, lakierów, żywic, rozpuszczalników itp.; zbiorników po aerozolach i środkach dezynfekcji i dezynsekcji, baterii i akumulatorów, lamp fluorescencyjnych, resztek przepracowanych olejów itp. Dwa razy do roku organizowana jest objazdowa zbiórka odpadów niebezpiecznych (OZON). W aptekach zbierane są przeterminowane leki. W placówkach oświatowych, w urzędzie i placówkach handlowych zbierane są zużyte baterie.
W ramach systemu gospodarki odpadami Sopot zapewnia mieszkańcom pojemniki lub worki do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów. Z opłaty pokrywane są działania edukacyjne oraz usuwanie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania (tzw. dzikie wysypiska).
Porównując: wzrost opłat nastąpił również w innych gminach. I tak np. Kartuzy – 65 proc., Rumia – 36 proc., Tarnobrzeg – 100 proc., Ostrów Wielkopolski - 63 proc., Łódź – 85 proc., Gorzów - 15,4 proc.
Opłata za śmieci – nieruchomości niezamieszkałe
Sopoccy radni zajęli się również cennikiem opłat za odbiór śmieci od nieruchomości niezamieszkałych (np. hotele, firmy), które od 4 lat się nie zmieniły.
W uchwale ustalone zostały stawki opłaty za jednorazowe opróżnianie pojemnika z odpadami komunalnymi, w zależności od jego pojemności.
Od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w ramach wnoszonej opłaty odbierane są bez ograniczeń ilościowych odpady zmieszane, odpady kuchenne biodegradowalne, selektywnie zebrane: papier, szkło, tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe oraz odpady zielone: skoszona trawa, odpady z pielęgnacji ogrodów, jak również zebrane liście. I tak, dla przykładu, odbiór pojemnika 60-litrowego z odpadami posegregowanymi będzie kosztował 9 zł, zaś z nieposegregowanymi 18 zł.
Koszty wzrosną tu również o około 29 proc.
Dodatkowe, płatne usługi ZOM
Radni zdecydowali również o rodzajach i stawkach dodatkowych usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Dotyczy to przede wszystkim:
Wzór deklaracji
Radni zdecydowali również w sprawie zmiany wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, terminie, częstotliwości i trybie uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami.
Konsekwencją wprowadzenia zmiany stawek opłat była również konieczność zmiany druków deklaracji w sekcjach dotyczących obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie opłatami.
Wprowadzono nowy wzór deklaracji dla tzw. nieruchomości mieszanych, które w części są zamieszkałe, a w części nie zamieszkałe (np. na parterze jest prowadzona działalność gospodarcza). Obowiązek złożenie deklaracji według tego nowego wzoru wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.