O najmie krótkotrwałym w Sopocie

Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Sopotu przypominamy, iż każda firma/osoba, która prowadzi wynajmem pokoi, kwater i apartamentów, zobowiązana jest do pobrania opłaty uzdrowiskowej od nocującego turysty. Dzięki tym funduszom możemy dbać o rozwój miasta. Uzbieraną kwotę pomnożymy przez dwa – drugie tyle Sopot dostanie z budżetu państwa na działania wspierające rozwój uzdrowiska.

Opłata uzdrowiskowa

Czyste plaże, rozbudowa ścieżek rowerowych, nowe ławeczki, place zabaw, atrakcje turystyczne, dużo zieleni i piękne odrestaurowane kamieniczki to dodatkowe atuty Sopotu, które możemy finansować dzięki opłacie uzdrowiskowej.

Do pobierania opłaty zobowiązani są wszyscy oferujący miejsca noclegowe. W 2019 r. stawka wynosi 4,40 zł za dobę za osobę. Informacje o poborze opłaty uzdrowiskowej można uzyskać pod numerami tel.: 58 521 36 46 oraz 521 36 48. W zamian za uiszczoną opłatę uzdrowiskową turysta może odebrać kartę uprawniającą do zniżek w wielu instytucjach kultury, restauracjach czy na molo. Karty Turysty wydawane są przez Informację Turystyczną Sopot (pl. Zdrojowy 2 oraz ul. Dworcowa 4). Można także odebrać czyste druki i osobiście wydawać Karty swoim gościom.

Bazy legalnie funkcjonujących obiektów

Przypominamy również o obowiązku rejestracji obiektów noclegowych, jaki nakłada ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Zaszeregowania obiektów hotelarskich (m.in. hotele, motele, pensjonaty, kempingi) do poszczególnych rodzajów i ich ewidencję prowadzi Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Departament Turystyki i Promocji (tel. 58 32 68 357). Nazwy obiektów hotelarskich podlegają ochronie prawnej. Oznacza to, iż nie można używać nazw „hotel”, „pensjonat” w formie podstawowej ani modyfikowanej, bez zgody Urzędu Marszałkowskiego.

Usługi hotelarskie mogą być również świadczone w innych obiektach, takich jak pokoje gościnne, apartamenty, wille, hostele. Ewidencja tych obiektów prowadzona jest w Biurze Promocji i Komunikacji Społecznej UMS (tel. 58 521 37 82). Osoby prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług hotelarskich zobowiązane są do wypełnienia wniosku o wpis do ewidencji. W rezultacie obiekt zostanie zarejestrowany w gminnej ewidencji obiektów świadczących usługi hotelarskie.

Ze względu na przypadki oszustw i wynajmu nieistniejących apartamentów, zwłaszcza w okresie letnim, otrzymujemy dużą liczbę zapytań dotyczących istnienia obiektów czy kwater pod danym adresem. Dopisanie Państwa obiektu do bazy legalnie funkcjonujących obiektów pozwoli gościom na spokojną rezerwację oraz podniesie Państwa wiarygodność.

Zasady najmu krótkotrwałego

Dbając o wysoką jakość życia mieszkańców oraz zapewnienie im spokoju podczas wzmożonego okresu ruchu turystycznego, zachęcamy tych z Państwa, którzy decydują się wynająć swoje mieszkania, do podpisania umowy z jedną z działających na terenie Sopotu firm pośredniczących w najmie. Firmy te zajmują się najmem profesjonalnie, dbają o odpowiedni poziom usług, a także wymagają od gości poszanowania zasad związanych z pobytem. Część firm udostępnia również swój całodobowy numeru telefonu sąsiadom, tak, aby w przypadku problemów, mogli skontaktować się z firmą zarządzającą apartamentem.

Prezydent Sopotu od dłuższego czasu stara się również o spotkanie w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Wnioski dotyczące uregulowania najmu wysłał zarówno do Ministerstwa, jak też Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, Związku Miast Polskich, Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych oraz wszystkich posłów ziemi pomorskiej, z prośbą o pomoc w zajęciu się tą kwestią. Z wnioskami dotyczącymi koniecznych regulacji zgodzili się, podczas spotkania z prezydentem, przedstawiciele firm zajmujących się najmem krótkotrwałym w Sopocie. Miasto nie chce ograniczać najmu, jednak chce otrzymać narzędzia, które pozwolą na reakcję w trudnych przepadkach zakłócania spokoju czy też nierespektowania ogólnie przyjętych norm zachowania.

Turysto szanuj Sopot!

Sopot ponawia również kampanię „Turysto szanuj Sopot!”. Podobnie jak w zeszłym roku,  dwujęzyczne plakaty (po polsku i po angielsku) zawierające zasady turystycznego savoir-vivre, pojawią się na słupach miejskich oraz zostaną dostarczone do spółdzielni mieszkaniowych. Będą także dystrybuowane w punktach Informacji Turystycznej, skąd możecie je Państwo odbierać i rozwiesić u siebie na klatce. W kampanii miasto zwraca uwagę na kilka aspektów: uszanowanie spokoju sąsiadów, czystość, korzystanie z toalet publicznych oraz prawidłowe parkowanie.

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...