Wystawa i zdarzenia wokół ciała

to ok.jpg

„Body Works” to tytuł letniej interwencji w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie – wyboru prac kilkudziesięciu artystek i artystów. Wystawa i seria zdarzeń – konfrontujące szereg postaw twórczych i formatów – dedykowana jest ludzkiemu ciału umieszczonemu w różnych kontekstach związanych z cenzurą i polityką. Otwarcie wystawy w czwartek 13 czerwca, o godz. 19.30.

Widok ciała w epoce zacierającej się granicy pomiędzy tym, co publiczne i prywatne, stał się sztandarowym narzędziem manifestowania potrzeby akceptacji, równych praw i wolności, również artystycznej. Łatwość wypowiedzi, którą współcześnie oferują media społecznościowe, działa w dwie strony, a zmieniająca się rzeczywistość narzuca przedstawieniom ciała wciąż inne interpretacje, często radykalne, uwarunkowane politycznie i światopoglądowo. Przekraczanie granic intymności stawia ciało pod pręgierzem opinii i ocen. Interwencja w PGS jest kontynuacją jednego z wątków wystawy „Somewhere in Between. Contemporary Art Scenes in Europe” w Bozar Centre for Fine Arts w Brukseli (2018).

Wystawa przez swój otwarty format i miejsce nawiązuje również do indywidualnej prezentacji prac Gosi Golińskiej zatytułowanej „M/Morze” w PGS Sopot (2017), która przybrała formę performatywnego zimowiska, do którego artystka zapraszała publiczność.

Artystki i artyści: Adam Smolana, Agata Bogacka, Alina Żemojdzin, Anna Nizio, Doireann O'Malley, Dom Mody Limanka, Dorota Kozieradzka, Dorota Nieznalska, Emeline Depas, Ewa Konieczna-Pilachowska, Gosia Golińska, Grupa Sędzia Główny, Hana Miletić, Honorata Martin, Izabela Chamczyk, Izabella Berwertz-Smolana, Jaanus Samma, Jacqueline Livingston, Jean Samuel N'Sengi, Justyna Kuklo, Józef Czerniawski, Kacper Szalecki, Kamil Sipowicz, Karol Radziszewski, Karolina Mełnicka, Kazimierz Ostrowski, Laura Pawela, Magdalena Łapińska-Rozenbaum, Mariola Brillowska, Mikołaj Sobczak & Nicholas Grafia, Monika Drożyńska, Przemek Branas, Simone Gad, Teresa Miszkin, Teresa Pągowska, Włodzimierz Wieczorkiewicz, Zbigniew Libera, Zuza Golińska

Wystawie towarzyszą: publikacja z tekstami m.in. Agaty Araszkiewicz, Gosi Golińskiej, Patrycji Ryłko, Kamila Juliana i Romualda Demidenko, wykład Marioli Balińskiej, oprowadzania, warsztaty, performance i rezydencje.

Przez ostatnie dwie dekady technologia w znacznym stopniu wpłynęła na naszą codzienną komunikację, kładąc nacisk na natychmiastową wymianę treści. Rzadko rozstajemy się z urządzeniami a ich bliskość wyrażają obrazy wyświetlane na połyskujących ekranach przypominających lustra.

Internet nie sprawił, że zamknęliśmy się w przestrzeni wirtualnej, czego się obawiano na początku. Sprowokował nas raczej do tego, by aktywnie dzielić się z innymi. Nasze konta w mediach społecznościowych wręcz puchną od różnego rodzaju dokumentacji umieszczanych w sieci. Rosnąca ilość obrazów szczególnie ostatnio pobudziła dyskusję o tym, co wolno a czego nie powinniśmy pokazywać. Patrzymy dziś na narcystyczne, jak się je często określa, wizerunki nas samych w postaci pierwszych zdjęć typu selfie, i odkrywamy ich nowe funkcje. „Samojebki”, jak początkowo były nazywane, utraciły swój prywatny charakter wraz z nadejściem mediów społecznościowych, prowokując do nowych odczytań ciała, zarówno oswajając je, jak i kwestionując jego obecność. Powszechny dostęp do obrazów z przeszłości i swoista rewizja ciał, jaka ma miejsce obecnie, prowadzi do paradoksu odkrywania oraz jednoczesnego ograniczania ich obecności w przestrzeni publicznej czy nawet cenzurowania.

Mimo braku anonimowości przestrzeń wirtualna przestała być tylko miejscem eksploracji obrazów i wymiany informacji, zapewniając sposób do łatwego wyrażania m.in. lęków i narracji prawicowego radykalizmu. Dziś w jednym z największych krajów Europy, czyli Polsce, dochodzi do bagatelizowania praw mniejszości, marginalizowania praw kobiet, jawnego wyrażania homofobicznych postulatów przez osoby publiczne i polityków a nawet cenzurowania dzieł sztuki. Petycje, wydarzenia na Facebooku oraz marsze osób przeciwko wykluczeniom stały się nową codziennością. Narzędzia w dłoniach maszerujących to najczęściej transparenty i smartfony natychmiastowo transmitujące przebieg wydarzeń dostępny po chwili w dowolnym miejscu. Dzięki odruchowi autoportretowania zdjęcia pojawią się za chwilę na ekranach użytkowników, wyświetlone pośród treści sponsorowanych i innych manifestacji ciała.

„Body Works”

  • 14 czerwca-11 sierpnia 2019 r.
  • Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
  • współkuratorowane przez: Gosia Golińska, Romuald Demidenko
  • szczegóły dotyczące wydarzeń na stronie Państwowej Galeria Sztuki w Sopocie
Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...