Tegoroczne Regionalne Obchody Światowego Dnia Turystyki, których tematem przewodnim była „Turystyka i miejsca pracy: lepsza przyszłość dla wszystkich”, odbyły się 4 października 2019 r. w Centrum św. Jana w Gdańsku.
Wydarzenie, zorganizowane przez Województwo Pomorskie, Pomorską Regionalną Organizację Turystyczna oraz Nadbałtyckie Centrum Kultury Gdańsk, było okazją do spotkania przedstawicieli branży turystycznej z regionu, dokonania podsumowań minionego roku, a także wręczenia wyróżnień w różnych kategoriach. Miasto Sopot otrzymało nagrodę Prezesa Honorowego PROT w kategorii Turystyka w mediach, za kampanie promocyjne „Stop golasom” oraz „Turysto, szanuj Sopot”. Obie kampanie były innowacyjne w skali całego kraju, zostały dobrze przyjęte i przyniosły efekt edukacyjny.
Kampania „Stop golasom” zwraca uwagę na niestosowność zachowania osób, które w plażowych strojach, bez spodni lub koszulek, pojawiają się na ulicach miasta i w ogródkach gastronomicznych. W ramach działań wydrukowane zostały plakaty oraz naklejki z hasłem „Nieubranych klientów nie obsługujemy”, które mają przypominać o tym, że chcąc spacerować po mieście i korzystać z punktów gastronomicznych, trzeba się ubrać.
W projekt włączyło się wielu przedsiębiorców z całego Sopotu, z których większość to właściciele branży gastronomicznej.
Kampania „Turysto, szanuj Sopot” zwraca uwagę na kilka aspektów: uszanowanie spokoju sąsiadów, czystość, korzystanie z toalet publicznych oraz prawidłowe parkowanie. W ramach podjętych działań wydrukowane zostały plakaty, które pojawiły się w przestrzeni miejskiej oraz zostały przekazane do spółdzielni, zarządców nieruchomości oraz mieszkańców zainteresowanych ich samodzielnym wywieszeniem. Taki savoir-vivre kulturalnego turysty został wydrukowany również na okładkach folderów turystycznych, dostępnych w 10 wersjach językowych.