Nudzie się nie damy! Podpowiadamy, co robić z przedszkolakiem w domu
Podajemy propozycje różnych zajęć, zabaw edukacyjnych, które można wykorzystać będąc z małym dzieckiem w domu, aby ten czas minął przyjemnie i efektywnie. Swoimi pomysłami podzieliły się z nami między innymi sopockie przedszkola, za co im bardzo dziękujemy! Strona będzie na bieżąco aktualizowana, więc zaglądajcie do nas po nowe, ciekawe propozycje.
Zabawy ruchowe
„koguciki” – kucnijcie naprzeciw siebie, wyciągnijcie przed siebie obie dłonie i podskakując starajcie się odepchnąć;
pizza – na plecach dziecka „ugnieść ciasto, nakłuj je widelcem, posmaruj oliwą, posyp serem, upiecz, a na końcu schrup z zachwytem”;
winda – stojąc podnieś dziecko na ręce, przytul, a następnie delikatnie spuść na dół – dziecko zjeżdża po ciele rodzica;
raczkowanie – pochodźcie na czworakach, chwytajcie się za stopy, przepychajcie, przechodźcie pod lub nad sobą;
naleśnik – zwiń dziecko w kocyk, delikatnie turlaj je po podłodze;
kółka, zygzaki – poproś, by dziecko położyło się na kocyku; chwyć za koc i ciągnij delikatnie po podłodze; wykonuj zygzaki, koła itp.;
hamak – chwyćcie koc za rogi i delikatnie bujajcie dziecko;
„wirujące koła” – dziecko stoi, ręce wyprostowane odwiedzione na boki, wykonuje ruchy koliste, od małych do dużych. Najpierw do tyłu, następnie do przodu. Ruchy koliste można również wykonać nogami, najpierw jedną, potem drugą. Przy okazji utrwalamy strony: prawą i lewą, dziecko mówi, którą nogą wykonuje ruchy.
Zabawy grafomotoryczne
mazanie zmoczonym palcem w farbie po papierze;
odciskanie zamalowanej farbą dłoni, stóp;
obrysowywanie dłoni i stóp;
rysowanie na tackach z piaskiem czy kaszą;
„malowanki – niespodzianki” pod nieobecność dziecka rysuje się coś świecą, dziecko pokrywa farbą kartkę;
rysowanie szlaczków (rozpoczynamy od lewej strony).
Zabawy usprawniające funkcje słuchowe
wysłuchiwanie odgłosów w domu np. pralka, mikser, kapanie wody z kranu;
wysłuchiwanie odgłosów na spacerze np. szum drzew, śpiew ptaków;
słuchanie, naśladowanie zwierząt i jednoczesne odnajdywanie ich na obrazku,
szukanie rymów i ich wystukiwanie / klaskanie;
podział wyrazów na sylaby (wyklaskiwanie sylab, liczenie ile jest sylab w wyrazie) oraz wyodrębnienie pierwszej głoski w wyrazach: garnek, woda, pogoda, parowanie. Rodzic mówi wyraz i zadaje pytanie: co słyszysz na początku wyrazu? (spółgłoski wymawiamy krótko, bez przedłużania).
Poniżej pdf z propozycjami zabaw słuchowych
Zabawy wzbogacające słownictwo i myślenie
zabawa badawcza „Jaka jest pogoda” – obserwacja i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie; wykonanie eksperymentu parowania i skraplania (https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8)
ćwiczenia dźwiękonaśladowcze: rodzic wskazuje poszczególne obrazki elementów pogody w dowolnej kolejności, a dzieci wypowiadają słowa, dźwięki pasujące do obrazków, np. krople deszczu – kap, kap…, kałuże – plum, plum…, strumyk – szur, szur…, chmury – och, och, och, burza – trach, trach;
opowiadanie historyjek na podstawie obrazków;
kończenie zdań – tworzenie porównań: śnieg jest biały jak… (mąka, papier, kreda…); deszcz jest mokry jak… (woda, mgła…); burza jest groźna jak… (lew, tornado…);
rozmowa na temat aktualnej pogody: Czy dzisiaj jest ciepło? Czy niebo jest zachmurzone? Czy pada deszcz (śnieg)? Czy wiatr jest silny, czy słaby? Określając pogodę, zwracamy uwagę na takie czynniki, jak: temperatura, zachmurzenie, opady, siła wiatru. Dzieci wspólnie z rodzicem ustalają (mogą je narysować) symbole oznaczające elementy pogody, np.: słońce, chmury, chmury z deszczem, drzewa kołysane przez wiatr;
wymienianie nazw kolorów, zwierząt, kwiatów, pór roku itp.;
wyciąganie wniosków na podstawie obrazków, bajek; zastanawianie się „co by było, gdyby…”.
Zachęcamy rodziców, aby skorzystali także z propozycji zagospodarowania wolnego czasu, które można znaleźć w Internecie:
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu
z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu. Czytaj dalej...
1) Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych,
e-mail: iod@sopot.pl - Wojciech Leszczyński
2) Dane osobowe przetwarzane będą w celu:
Realizacji zakresu działania i zadań ustawowych, o których mowa w Art. 7.1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2017.1875 t.j.) oraz Art. 4 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2017.1868 t.j.).
3) Pani/Pana dane osobowe będą lub mogą być przekazywane wyłącznie podmiotom uprawnionym
do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
4) Podawane dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji wskazanych
w pkt. 2 celów, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy prawa.
5) Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, sprostowania, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz do przenoszenia danych.
6) Posiada Pani/Pan prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego.
7) Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, wynika z realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa.
8) Pana/Pani dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.