Decyzją rządu od 4 maja obiekty noclegowe będą mogły wznowić działalność. Urząd Miasta Sopotu wraz z Sopocką Organizacją Turystyczną przygotował dodatkowo tzw. Kodeks dobrych praktyk dla wynajmowanych innych obiektów świadczących usługi hotelarskie, ze szczególnym uwzględnieniem apartamentów, mieszkań i pokoi, udostępnianych turystom.
Celem kodeksu jest zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom oraz gościom przebywającym w obiektach noclegowych, a także mieszkańcom, w których sąsiedztwie znajdują się wynajmowane mieszkania.
– Mamy ogromną nadzieję, że osoby wynajmujące mieszkania turystom, będą dbały o bezpieczeństwo swoje, swoich gości oraz mieszkających obok stałych mieszkańców – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydent Sopotu. – Dlatego też apelujemy o wdrożenie i przestrzeganie wszelkich wytycznych, które w danym czasie będą obowiązywały obiekty noclegowe, a dodatkowo o zadbanie również o części wspólne, w trosce o stałych mieszkańców. Zdajemy sobie sprawę, że standardowo o części wspólne dbają zarządcy, jednak w tym trudnym czasie wszyscy powinniśmy wziąć na siebie obowiązek dbania o drugą osobę, tak, aby nie dopuścić do kolejnych zakażeń i ponownej konieczności ograniczenia działalności branży turystycznej – dodaje wiceprezydent Sopotu.
W aktualnej sytuacji bezpieczeństwo każdej osoby jest najwyższym priorytetem. Dlatego tym bardziej konieczna jest jak najszybsza regulacja przepisów związanych z najmem krótkotrwałym. W ubiegłym roku Sopot przygotował propozycję nowelizacji ustawy o usługach hotelarskich, proponując szereg rozwiązań, które ujednoliciłyby wymagania wobec różnych podmiotów świadczących usługi hotelarskie. Jednym z głównych założeń było również przekazanie delegacji prawnych samorządom w zakresie ustalania szczegółowych zasad najmu na terenie poszczególnych gmin.
Sopocki Kodeks dobrych praktyk dostępny jest na stronie Sopockiej Organizacji Turystycznej Visit Sopot w zakładce Informacje – Certyfikat Bezpieczny Nocleg. Ponadto SOT przesłał regulamin do całej branży. Poniżej zamieszczamy Kodeks dobrych praktyk oraz rządowe wytyczne dla funkcjonowania hoteli/obiektów/pensjonatów.