Sopockie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe podchodzą do powracających po długiej nieobecności uczniów bardzo przyjaźnie. Na pierwszym miejscu stawiana jest reintegracja, odbudowywanie relacji, a nie odpytywanie i nadrabianie materiału. Niektórzy w progach szkoły przywitani zostali słodkościami.
17 maja do nauki stacjonarnej (hybrydowej) powrócili uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Dyrektorzy szkół zgodnie deklarują, że teraz najważniejsze jest obudowywanie relacji koleżeńskich oraz integracja.
Przejście do zajęć przedmiotowych, które mają być poprowadzone atrakcyjnie, metodami aktywizującymi, bez pośpiechu, bez negatywnego oceniania, odbędzie się w sposób miękki.
– Uważamy, że po tak długim czasie zamknięcia w domach i lekcjach przez komputer młodzieży najbardziej potrzeba teraz odbudowywania więzi, wspólnych rozmów, bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami i nauczycielami – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydentka Sopotu. – Poprawianie ocen, realizacja materiału mogą poczekać, teraz jest czas na przełamywanie lęku i stresu związanego z powrotem do nauki stacjonarnej.
Uczniowie zostaną objęci opieką psychologiczno-pedagogiczną, odbędą się m.in. warsztaty wzmacniające polegające na obudowywaniu relacji koleżeńskich oraz integrowaniu się. Nauczyciele przewidzieli pracę w grupach, dyskusje, zabawy wychowawczo-edukacyjne. Ponadto szkoły deklarują, że w tym czasie odbędą się zajęcia sportowe i rekreacyjne minimalizujące stres wśród uczniów oraz wyjścia poza teren szkoły, np. na plażę lub do lasu oraz wycieczki do teatru czy muzeum.
Nawet drobne gesty pomogą młodzieży w ponownej adaptacji do życia szkolnego. Na przykład w II LO uczniowie zostali przywitani krówkami, każdą klasę odwiedzi dyrekcja, cały czas do dyspozycji uczniów będzie psycholog szkolna, która również odwiedzi w poniedziałek bądź wtorek wszystkie klasy.
Nauczyciele III LO mają w planach np. zorganizowanie zajęć z przewodnikiem po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym czy też wizytę w Adventure parku w Kolibkach.
Także szkoły podstawowe szykują dla swoich uczniów przede wszystkim zajęcia integracyjne zespołów klasowych, warsztaty psychologiczno-pedagogiczne wzmacniające relacje koleżeńskie, zajęć sportowe i rekreacyjne na terenie szkoły i poza nim.
W Szkole Podstawowej nr 7 w ciągu pierwszych dwóch tygodni nauki nie będzie klasówek, sprawdzianów i odpytywania. Wychowawcy poprowadzą zajęcia integracyjne z klasami, ze względu na charakter szkoły koncentrujemy się na sporcie oraz częstych wyjściach poza teren szkoły na otwarte tereny rekreacyjne. Wychowawcy i nauczyciele będą rozmawiali z uczniami o doświadczeniach i odczuciach związanych z nauką zdalną, nie koncentrując się na brakach uczniów z okresu tej nauki.
Jak deklarują nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 8, również uczniowie klas VIII po powrocie do szkoły będą korzystali z tych form, a zajęcia dydaktyczne będą odbywały się z przedmiotów egzaminacyjnych.
Kadra Szkoły Podstawowej nr 9 podkreśla, że najważniejsze, by dzieci łagodnie i stopniowo wdrożyły się na nowo do szkolnych obowiązków. Będzie to wymagało od całej szkolnej społeczności dużo wzajemnego zrozumienia, życzliwości i cierpliwości.
Wszystkie zajęcia w szkołach prowadzone będą z zachowaniem reżimu sanitarnego.