Policz ile zapłacisz

Od 1 lipca 2013 roku zaczną obowiązywać nowe zasady odbioru śmieci na terenie całego kraju. Sopocka Rada Miasta zdecydowała o wprowadzeniu jako obowiązującej metody naliczania opłat od powierzchni. Zdecydowano również o zróżnicowaniu stawek z uwagi na segregację lub jej brak.

Od 1 lipca 2013 roku zaczną obowiązywać nowe zasady odbioru śmieci na terenie całego kraju. Sopocka Rada Miasta zdecydowała o wprowadzeniu jako obowiązującej metody naliczania opłat od powierzchni. Zdecydowano również o zróżnicowaniu stawek z uwagi na segregację lub jej brak.
W ostatnim czasie jesteśmy atakowani różnymi informacjami na temat metod i sposobu ich rozliczeń. Różnią się one od siebie w sposób znaczący.
Poniżej przedstawiamy oficjalny kalkulator kosztów: 
 

 

stawka

rodzina 2 os

rodzina 3 os

rodzina 4 os

przykładowa powierzchnia mieszkania

 

50

55

60

50

57

87

50

57

110

150

Miesięczna opłata przy metodzie powierzchniowej

0,52

26

29

31

26

30

45

26

30

57

61

                       

opłata przy metodzie osobowej

15

30

30

30

45

45

45

60

60

60

60

                       

 (od opłaty powierzchniowej odejmujemy opłatę osobową)

 

-4

-1

1

-19

-15

0

-34

-30

-3

1

                       
 

1 osoba

               

przykładowa powierzchnia mieszkania

30

32

40

               

Miesięczna opłata przy metodzie powierzchniowej

16

17

21

               

z 25 %  dopłatą z budżetu

14

15

18

               
                       

opłata przy metodzie osobowej

15

15

15

               
                       

 (od opłaty powierzchniowej odejmujemy opłatę osobową)

-1

0

3

               

Jednocześnie informujemy, że na terenie Sopotu jest 2760 domów i mieszkań w których nikt nie jest zameldowany. Stanowi to 15,62 % wszystkich domów i mieszkań w Sopocie.

Koszt systemu czyli czemu podwyżki

Ponad 2 miliony 631 tysięcy złotych pochłoną koszty utylizacji zmieszanych odpadów. Ilość zmieszanych odpadów, która jest odbierana od mieszkańców Sopotu w ciągu roku, oszacowano na ok. 9.056 ton/rok (każda tona przekazana do utylizacji kosztuje 290,52 zł). Dowóz śmieci na wysypisko to kwota ponad 250 tys. zł. Kwotę 1 milion 930 tysięcy złotych pochłoną koszty osobowe, osób bezpośrednio zatrudnionych: 34 osoby zajmujące się transportem i wywozem oraz 4 osoby administracji. 

Ponad 1 milion 360 tysięcy złotych pochłonie organizacja segregacji i odbioru posegregowanych odpadów od mieszkańców, odbiór odpadów zielonych, poremontowych itp. oraz zakup pojemników do segregacji.
Zakładamy, że windykacja czyli odzyskiwanie nie zapłaconych rachunków to kwota 150 tys. złotych. Kwota 170 tys. zł jest rezerwą, którą musimy założyć, gdyby okazało się, że system nie jest doszacowany.
Jakby nie liczyć wychodzi 6.491 tys. zł i kwota ta, póki nie nauczymy się w pełni segregować śmieci, pozostanie stała, dla każdej metody.

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...