Od 1 lipca 2013 roku zaczną obowiązywać nowe zasady odbioru śmieci na terenie całego kraju. Sopocka Rada Miasta zdecydowała o wprowadzeniu jako obowiązującej metody naliczania opłat od powierzchni. Zdecydowano również o zróżnicowaniu stawek z uwagi na segregację lub jej brak.
Od 1 lipca 2013 roku zaczną obowiązywać nowe zasady odbioru śmieci na terenie całego kraju. Sopocka
Rada Miasta zdecydowała o wprowadzeniu jako obowiązującej metody naliczania opłat od powierzchni.
Zdecydowano również o zróżnicowaniu stawek z uwagi na segregację lub jej brak.
W ostatnim czasie jesteśmy atakowani różnymi informacjami na temat metod i sposobu ich
rozliczeń. Różnią się one od siebie w sposób znaczący.
Poniżej przedstawiamy oficjalny kalkulator kosztów:
stawka |
rodzina 2 os |
rodzina 3 os |
rodzina 4 os |
||||||||
przykładowa powierzchnia mieszkania |
50 |
55 |
60 |
50 |
57 |
87 |
50 |
57 |
110 |
150 |
|
Miesięczna opłata przy metodzie powierzchniowej |
0,52 |
26 |
29 |
31 |
26 |
30 |
45 |
26 |
30 |
57 |
61 |
opłata przy metodzie osobowej |
15 |
30 |
30 |
30 |
45 |
45 |
45 |
60 |
60 |
60 |
60 |
(od opłaty powierzchniowej odejmujemy opłatę osobową) |
-4 |
-1 |
1 |
-19 |
-15 |
0 |
-34 |
-30 |
-3 |
1 |
|
1 osoba |
|||||||||||
przykładowa powierzchnia mieszkania |
30 |
32 |
40 |
||||||||
Miesięczna opłata przy metodzie powierzchniowej |
16 |
17 |
21 |
||||||||
z 25 % dopłatą z budżetu |
14 |
15 |
18 |
||||||||
opłata przy metodzie osobowej |
15 |
15 |
15 |
||||||||
(od opłaty powierzchniowej odejmujemy opłatę osobową) |
-1 |
0 |
3 |
Jednocześnie informujemy, że na terenie Sopotu jest 2760 domów i mieszkań w których nikt nie jest zameldowany. Stanowi to 15,62 % wszystkich domów i mieszkań w Sopocie.
Koszt systemu czyli czemu podwyżki
Ponad 2 miliony 631 tysięcy złotych pochłoną koszty utylizacji zmieszanych odpadów. Ilość
zmieszanych odpadów, która jest odbierana od mieszkańców Sopotu w ciągu roku, oszacowano na ok.
9.056 ton/rok (każda tona przekazana do utylizacji kosztuje 290,52 zł). Dowóz śmieci na wysypisko
to kwota ponad 250 tys. zł. Kwotę 1 milion 930 tysięcy złotych pochłoną koszty osobowe, osób
bezpośrednio zatrudnionych: 34 osoby zajmujące się transportem i wywozem oraz 4 osoby
administracji.
Ponad 1 milion 360 tysięcy złotych pochłonie organizacja segregacji i odbioru posegregowanych
odpadów od mieszkańców, odbiór odpadów zielonych, poremontowych itp. oraz zakup pojemników do
segregacji.
Zakładamy, że windykacja czyli odzyskiwanie nie zapłaconych rachunków to kwota 150 tys.
złotych. Kwota 170 tys. zł jest rezerwą, którą musimy założyć, gdyby okazało się, że system nie
jest doszacowany.
Jakby nie liczyć wychodzi 6.491 tys. zł i kwota ta, póki nie nauczymy się w pełni segregować
śmieci, pozostanie stała, dla każdej metody.