To już piąta edycja Festiwalu Literatury i Teatru BETWEEN.POMIĘDZY, który odbędzie w tym roku się w dniach 12-17 maja 2014 roku
To już piąta edycja Festiwalu Literatury i Teatru BETWEEN.POMIĘDZY, który odbędzie w tym roku się w
dniach 12-17 maja 2014 roku. Proponowana przez organizatorów formuła łączy wydarzenia literackie z
teatralnymi, zachęca do spotkań twórców i akademików ze wszystkimi zainteresowanymi współczesną
sztuką i sposobami jej opisu. Temat wiodący tegorocznego festiwalu wskazuje na poszukiwania źródeł,
początków ze świadomością, że właśnie poprzez przeszłość postrzegamy "naszą współczesność".
Chcemy przyjrzeć się podejmowanym nieustannie próbom otwierania nowych perspektyw oraz
kształtowania nowych sposobów rozumienia świata. Podczas festiwalu skupiamy się przede wszystkim na
współczesnej literaturze szkockiej oraz dokonaniach Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice" -
mówią organizatorzy. Podczas festiwalu pobrzmiewają echa dyskusji podjętych w latach
ubiegłych.
SPOTKANIA AUTORSKIE
Organizowane podczas festiwalu spotkania autorskie to doskonała okazja by spotkać krajowych i
zagranicznych poetów, prozaików, tłumaczy, podróżników oraz twórców teatralnych. Tak jak w
ubiegłych latach przygotowaliśmy cały szereg tego rodzaju spotkań. W 2014 roku bardzo ważną rolę
odgrywają twórcy ze Szkocji, co związane jest ze zbliżającym się referendum niepodległościowym. W
ostatnich dekadach kultura szkocka przechodzi gruntowne przemiany, zarysowując - niezależnie od
politycznego wyniku referendum - perspektywę otwarcia na nieznane i nieprzewidywalne. Nasze
zaproszenie przyjęli: Neal Ascherson, Alan Spence, Alan Riach, Elizabeth Burns, Helen Lynch,
Christoph Heyl, jak również twórcy krajowi: Stefan Chwin, Olga Kubińska, Ludwika Włodek i
Włodzimierz Pawluczuk.
BETWEEN.GARDZIENICE
Jednym z ważniejszych wydarzeń festiwalu jest rezydencja Ośrodka Praktyk Teatralnych
GARDZIENICE. Odbywająca się po raz pierwszy w Trójmieście wielostronna prezentacja twórczości i
działań światowej sławy teatru obejmować będzie spektakl Ifigenia w A… oraz Oratorium Pytyjskie.
Najnowsze dzieło Gardzienic pokazywane będzie w wyjątkowej przestrzeni Kościoła Świętego Jana w
Gdańsku. Ponadto, będzie można dowiedzieć się o warsztacie twórców podczas wykładu Włodzimierza
Staniewskiego, połączonego z prezentacjami aktorskimi oraz projekcjami nagrań dokumentalnych.
Przewidywany jest również pokaz archiwalnego nagrania przedstawienia Żywot protopopa Awwakuma, oraz
kameralna opowieść o działalności teatru. Warto podkreślić, że w swej ponad
trzydziestopięcioletniej historii, Gardzienice gościć będą w Trójmieście po raz pierwszy.
Zaproszenie na tegoroczną edycję festiwalu związane jest ściśle z jego wiodącym tematem:
poszukiwaniem źródeł oraz konfrontowaniem ich ze współczesnością.
BETWEEN.EDUKACJA
Edukacja stanowi integralną część działań proponowanych przez BETWEEN.POMIĘDZY. Organizowane
we współpracy z konkretnymi szkołami i instytucjami kultury warsztaty, wykłady i spotkania
autorskie odbywają się przez cały rok i kierowane są do gimnazjalistów oraz licealistów, jak
również do wszystkich zainteresowanych literaturą i teatrem. Również podczas samego festiwalu
proponujemy wykłady i warsztaty o charakterze edukacyjnym.
BETWEEN.BECKETT
Twórczość Samuela Becketta to ważny punkt odniesienia dla wszystkich działań
BETWEEN.POMIĘDZY. Od samego początku zapraszamy do dyskusji: tłumaczy, światowej sławy znawców oraz
artystów zajmujących się Beckettem. Równie ciekawi jesteśmy jednak tego, w jaki sposób artystyczne
nowatorstwo Becketta przyjmują współcześni czytelnicy i widzowie. Od pięciu lat porównujemy
różnorodne - niejednokrotnie komplementarne, ale i rozbieżne - sposoby odczytywania twórczości
irlandzkiego noblisty. Dyskusje utwierdzają nas w przekonaniu, że obcując z literaturą i teatrem
nie musimy zważać na reguły determinujące pozostałe aspekty naszego życia.
PROGRAM FESTIWALU
PONIEDZIAŁEK 12 maja 2014
• 11.00: Otwarcie festiwalu.
o Czym jest BETWEEN.POMIĘDZY: William Szekspir, teatr Complicite i twórcy szkoccy - spotkanie
z Davidem Malcolmem, Moniką Szubą i Tomaszem Wiśniewskim (Teatr na Plaży, Sopot)
WTOREK 13 maja 2014
• 13.00 Warsztat pisania reportażu z Ludwiką Włodek (Zatoka Sztuki, Sopot)
• 16.00 Odnalezione w tłumaczeniu (Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk)
o Tuwim po angielsku - spotkanie z Davidem Malcolmem
o 20 lat tłumaczeń George’a Steinera w Polsce - Olga i Wojciech Kubińscy
o Nowe porządki w Azji Środkowej - Ludwika Włodek
• 20.00 GARDZIENICE: Wprowadzenie Włodzimierza Staniewskiego (Teatr w Oknie, Gdańsk)
• 21.00 GARDZIENICE: ORATORIUM PYTYJSKIE (Centrum Świętego Jana, Gdańsk)
ŚRODA 14 maja 2014
• 9.00-17.00 Konferencja: Nowe początki w literaturze szkockiej (Dworek Sierakowskich, Sopot)
o Wykłady: Neal Ascherson, Alan Spence
• 18:00 Dwie poetki: Olga Kubińska oraz Elizabeth Burns (Teatr na Plaży, Sopot)
• 19: 30 Warsztat GARDZIENIC: projekcja filmu Żywot protopopa Awwakuma z autorskim
wprowadzeniem (Teatr na Plaży, Sopot)
• 21.00 Ceilidh, czyli wieczór z muzyką szkocką: Helen Lynch, Alan Riach, Christoph Heyl
(Laguna Smaku, Sopot)
CZWARTEK 15 maja 2014
• 9.00-16.00 Konferencja: Nowe początki w literaturze szkockiej (Dworek Sierakowskich, Sopot)
o Wykład: Elizabeth Burns
• 10.00 Warsztaty teatralne: Bodies for bodiless theatre: Jacques Lecoq meets Samuel Beckett
-
SE Gontarski (Teatr na Plaży, Sopot)
• 12.00 Gdańskie Seminarium Beckettowskie (Zatoka Sztuki, Sopot)
• 18.00 Prorok Ilja - spotkanie z Włodzimierzem Pawluczukiem (Teatr na Plaży, Sopot)
• 19.00 Pisarze szkoccy: Alan Spence, Alan Riach (Teatr na Plaży, Sopot)
• 19.00 oraz 21.00 GARDZIENICE: IFIGENIA W A… (Scena Kameralna Teatru Wybrzeże, Sopot)
PIĄTEK 16 maja 2014
• 9.00-17.00 Konferencja: Nowe początki w literaturze szkockiej (Dworek Sierakowkich, Sopot)
o Wykłady: SE Gontarski, Christoph Heyl, Alan Riach
• 11.30 Teatr - perspektywa mantyczna: wyrocznie, proroctwa, widowiska - wykład otwarty
Włodzimierza Staniewskiego z pokazami aktorskimi (Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański)
• 18.00 Sopocianie. Czas nadziei - projekcja z napisami w języku angielskim (Teatr na Plaży,
Sopot)
• 19.00 Lawenda - spotkanie ze Stefanem Chwinem (Teatr na Plaży, Sopot)
• 20.30 Wydawnictwa BETWEEN.POMIĘDZY (Młody Byron w Dworku Sierakowskich, Sopot)
SOBOTA 17 maja 2014
• 11. 00 Spotkania otwarte: Helen Lynch oraz Alan Riach (Wydział Filologiczny, Uniwersytet
Gdański)
• 17.00 Teatr BOTO czyta Mrożka (molo/Teatr na Plaży)
• 19.00 Teatr Polskiego Radia: Czarowna noc Sławomira Mrożka w reżyserii Janusza Kukuły
(Teatr na Plaży, Sopot)
• 20.00 ZAKOŃCZENIE - SPOTKANIE z TEATREM BOTO (Młody Byron w Dworku Sierakowskich, Sopot)
Szczegółowe informacje na temat Festiwalu dostępne są na Facebooku (BETWEEN.POMIĘDZY) oraz na
stronie internetowej (www.betweenpomiedzy.pl).
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo zmiany programu festiwalu.
SPOTKANIA AUTORSKIE
Organizowane podczas festiwalu spotkania autorskie to doskonała okazja by spotkać krajowych i
zagranicznych poetów, prozaików, tłumaczy, podróżników oraz twórców teatralnych. Tak jak w latach
ubiegłych przygotowaliśmy cały szereg tego rodzaju spotkań. W 2014 roku bardzo ważną rolę odgrywają
twórcy ze Szkocji, co związane jest ze zbliżającym się referendum niepodległościowym. W ostatnich
dekadach kultura szkocka przechodzi gruntowne przemiany, zarysowując - niezależnie od politycznego
wyniku referendum - perspektywę otwarcia na nieznane i nieprzewidywalne. Nasze zaproszenie
przyjęli: Neal Ascherson, Alan Spence, Alan Riach, Elizabeth Burns, Helen Lynch, Christoph Heyl,
jak również twórcy krajowi: Stefan Chwin, Olga Kubińska, Ludwika Włodek i Włodzimierz Pawluczuk.
Program spotkań autorskich
WTOREK 13 maja 2014
• 16.00 - 19.00 Odnalezione w tłumaczeniu (Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk)
o Tuwim po angielsku - spotkanie z Davidem Malcolmem
o 2o lat tłumaczeń George’a Steinera w Polsce - Olga i Wojciech Kubińscy
o Nowe porządki w Azji Środkowej - Ludwika Włodek
ŚRODA 14 maja 2014
• 18:00 Dwie poetki: spotkanie z Olgą Kubińską i Elizabeth Burns (Teatr na Plaży, Sopot)
• 19: 30 Warsztat GARDZIENIC: projekcja filmu Żywot Protopopa Awwakuma z wprowadzeniem (Teatr
na Plaży, Sopot)
• 21.00 Ceilidh, czyli wieczór z muzyką szkocką: Helen Lynch, Alan Riach, Christoph Heyl
(Laguna Smaku, Sopot)
• Pisarze i muzycy szkoccy: Helen Lynch oraz Christoph Heyl (Sopot)
CZWARTEK 15 maja 2014
• 18.00 Spotkanie autorskie z Włodzimierzem Pawluczukiem (Teatr na Plaży, Sopot)
• 19.00 Spotkanie z twórcami szkockimi: Alan Spence, Alan Riach (Teatr na Plaży, Sopot)
PIĄTEK 16 maja 2014
• 18.00 Sopocianie. Czas nadziei - projekcja z napisami w języku angielskim (Teatr na Plaży,
Sopot)
• 19.00 Lawenda - spotkanie autorskie ze Stefanem Chwinem (Teatr na Plaży, Sopot)
• 20.30 Wydawnictwa BETWEEN.POMIĘDZY (Dworek Sierakowskich, Sopot)
SOBOTA 17 maja 2014
• 17.00 Teatr BOTO czyta Mrożka (Sopot)
• 19.00 Teatr Polskiego Radia: Czarowna noc Sławomira Mrożka w reżyserii Janusza Kukuły
(Teatr na Plaży, Sopot)
• 20.00 ZAKOŃCZENIE - SPOTKANIE z Adamem Nalepą i Sylwią Górą Weber (Dworek Sierakowskich,
Sopot)
BIOGRAMY
Neal Ascherson - szkocki historyk i dziennikarz, stały współpracownik London Review of Books"
i The Guardian. Jest autorem licznych publikacji, w tym esejów o Szkocji "Stone Voices: The Search
for Scotland" (2002), a także książek na temat Polski i Europy Środkowo-Wschodniej: "The Polish
August: What Happened in Poland" (1981) i "The Struggles for Poland" (1988).
Elizabeth Burns poetka, autorka zbiorów wierszy Held (2010), The Lantern Bearers (2007), The
Gift of Light (2000) oraz Ophelia and other poems (1991). Wydany w 2008 roku zbiorek The Shortest
Days nagrodzony został Michael Marks Award for Poetry Pamphlet. Jej wiersze ukazały się w licznych
antologiach.
Stefan Chwin, polski powieściopisarz, krytyk literacki, eseista, historyk literatury.
Profesor zwyczajny Uniwersytetu Gdańskiego na Wydziale Filologii Polskiej - Katedra Historii
Literatury. Przełomowym momentem w jego karierze pisarskiej było ukazanie się powieści Hanemann
(1995), nagrodzonej Paszportem Polityki. Dzieło zostało przetłumaczone na wiele języków obcych.
Jako naukowiec zajmuje się romantyzmem i romantycznymi inspiracjami w literaturze nowoczesnej (m.
in. u Witolda Gombrowicza). Obecnie jest członkiem w Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, Gdańskiego
Towarzystwa Naukowego (Societas Scientiarum Gedanensis) oraz PEN-Clubu. Od 2007 r. jest członkiem
Rady Języka Polskiego.
Christoph Heyl - studiował filologię angielską i historię na Goethe-Universität we
Frankfurcie nad Menem i na Uniwersytecie w Reading. W latach od 2006 do 2011 był m.in. profesorem
wizytującym na Uniwersytecie w Regensburg i Humboldt-Universität w Berlinie. Od 2011 roku jest
profesorem na Uniwersytecie Duisburg-Essen (Katedra Literatury i Kultury Brytyjskiej). Jego
zainteresowania badawcze obejmują literaturę brytyjską i kulturę, głównie od wczesnego okresu
nowożytnego do współczesności. Christoph Heyl jest wiceprezesem europejskiego towarzystwa naukowego
Society for Scottish Studies in Europe.
Olga Kubińska - urodzona w Zakopanem, mieszka w Gdańsku-Oliwie. Anglistka. Poetka, tłumaczka,
wykładowca akademicki. Wydała dwa tomy poezji: Biały kwadrat i okolice (1995), za który otrzymała
Nagrodę Literacką Miasta Gdańska i Zaduszki (2011). Publikowała m. in. w "Kresach", "Zeszytach
Literackich", "Toposie", "Przeglądzie politycznym", "Migotaniach". Wiceprezes Polskiego Towarzystwa
Szekspirowskiego. Autorka Przybyłem tu, by zginąć. Relacje z placów straceń (2013). Tłumaczy
literaturę piękną i eseistykę, m. in. Anthony’ego Burgessa, Geoffreya Hilla, George’a Steinera i
Franka Kermode’a. Wykłada literaturę i przekładoznawstwo na Uniwersytecie Gdańskim, na którym
współzakładała translatorykę. Lubi jazz, podróże, czerwone wino i góry.
Helen Lynch - wykładała na Uniwersytecie York, Uniwersytecie Łódzkim i w Nauczycielskim
Kolegium Języków Obcych w Toruniu. Obecnie pracuje na Uniwersytecie w Aberdeen gdzie uczy
średniowiecznej literatury i kreatywnego pisania. Jest członkiem the Centre for Early Modern
Studies. Jest również zaangażowana w polsko-szkocki projekt w Instytucie Elphinstone i jest
członkiem zarządu W. Bednarowski Trust. Od 2010 roku Helen Lynch organizuje the European Voices:
Polish Writing Event w ramach dorocznego Festiwalu WORD. Współpracuje z Alanem Spencem nad redakcją
i tłumaczeniem tomu zatytułowanego Contemporary Polish Poetry. Do jej publikacji zaliczyć można
m.in.: The Elephant and the Polish Question: and Other Stories oraz Milton and the Politics of
Public Speech.
Adam Nalepa, pochodzi z Chorzowa, ale prawie całe życie spędził w Niemczech. W Darmstadt
ukończył studia w klasie fortepianu, we Frankfurcie studiował medycynę. Jest absolwentem
Teatrologii, Filmografii i Historii Starożytnej Uniwersytetu Ruhry w Bochum. Podczas studiów
pracował jako felietonista i krytyk teatralny, w latach 2002-2005 piastował etat asystenta reżysera
w Düsseldorfer Schauspielhaus, gdzie debiutował także jako reżyser własną adaptacją KOMEDIANTA
Thomasa Bernharda. W 2007 roku otrzymał propozycję inscenizacji światowej prapremiery BLASZANEGO
BĘBENKA z okazji obchodów 80-tych urodzin Güntera Grassa w Teatrze Wybrzeże. W 2009 roku ponownie
pracował w Gdańsku, tym razem przy głośnej polskiej prapremierze KAMIENIA Mariusa von Mayenburga,
rok później wyreżyserował w warszawskim Laboratorium Dramatu prapremierę SEX MACHINE Tomasza Mana,
a w Sopocie dla Fundacji Teatru BOTO, którego jest dyrektorem artystycznym, prapremierę sztuki
Jakuba Roszkowskiego ZIELONY MĘŻCZYZNA. W roku 2011 powrócił na deski Teatru Wybrzeże z realizacją
NIE-BOSKIEJ KOMEDII Krasińskiego. W 2012 roku wyreżyserował w Krakowskim Starym Teatrze CHŁOPCÓW
Stanisława Grochowiaka. W 2013 roku zrealizował na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże bardzo dobrze
przyjęte przez krytykę i publiczność CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera.
Włodzimierz Pawluczuk, urodzony w 1934 roku, socjolog i religioznawca, badacz kultury
ludowej, publicysta i pisarz, od 1997 roku jest profesorem Uniwersytetu w Białymstoku.
Opublikował m.in. Światopogląd jednostki w warunkach rozpadu społeczności tradycyjnej (1972),
Żywioł i forma. Wstęp do badań empirycznych nad kulturą współczesną (1978), Potoczność i
transcendencja (1994), Ukraina - polityka i mistyka (1998). Jest także autorem książki Wierszalin.
Reportaż o końcu świata (1983), która stała się inspiracją wielu spektakli teatralnych oraz filmu
Krzysztofa Wojciechowskiego "Historia o proroku".
Alan Riach - urodzony w Lanarkshire szkocki poeta i historyk literatury. Wykładał w Cambridge
i Glasgow, a w latach 1986-2001 pracował jako profesor na Uniwersytecie Waikato w Nowej Zelandii.
Obecnie jest profesorem na Uniwersytecie w Glasgow. Specjalizuje się głównie w dwudziestowiecznej
literaturze szkockiej. Jego liczne artykuły ukazały się w książkach oraz czasopismach. Riach jest
autorem książek na temat modernistycznej poezji szkockiej: Hugh MacDiarmid's Epic Poetry , The
Poetry of Hugh MacDiarmid oraz redaktorem dzieł zebranych Hugh MacDiarmida. Jest również autorem
zbiorów poezji: This Folding Map, An Open Return, First & Last Songs Clearances, Homecoming:
new poems 2001-2009.
Alan Spence - urodzony w Glasgow, szkocki poeta, dramaturg i powieściopisarz; profesor w
zakresie Creative Writing na Uniwersytecie w Aberdeen oraz dyrektor artystyczny Festiwalu WORD.
Jego twórczość łączy w sobie idee medytacji zen i kontemplacji. W 1996 roku został ogłoszony
szkockim pisarzem roku. Do jego głównych publikacji należą: Its colours they are fine, Stone
Garden, Sailmaker, Space Invaders, Changed Days, The Magic Flute and The Pure Land, Glasgow Zen,
Seasons of the Heart, Clear Light and Morning Glory. W 2007 roku powieść The Pure Land, której
bohaterem jest Thomas Blake Glover, została wydana w języku polskim pt. Czysta Ziemia.
Sylwia Góra-Weber, aktorka teatralna i filmowa. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną
im. Leona Schillera w Krakowie wydz. Zamiejscowy we Wrocławiu, wydz. aktorski. W latach 1999-2001
aktorka Teatru Wierszalin w Supraślu. Pracowała m.in. w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, w
Teatrze Pieśń Kozła we Wrocławiu, w Tarnowskim Teatrze im. Ludwika Solskiego, w Teatrze Nowym w
Słupsku, w Teatrze na Plaży w Sopocie. W 2009 roku za spektakl UMIŁOWANIA zdobyła nagrodę dla
najlepszego aktora z Dolnego Śląska na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu.
Wraz z Adamem Nalepą z Grzegorzem Sierzputowskim oraz ze swoim mężem Tomaszem Weberem założyła
Fundację Artystyczną BOTO. Od 2011 roku związana zawodowo z Teatrem Wybrzeże. Sylwia Góra Weber
jest aktorką nieustająco poszukującą swojej drogi w teatrze, uczestniczyła w wielu warsztatach
teatralnych, doskonaląc swój warsztat.
Ludwika Włodek urodziła się w 1976 r. w Warszawie. Publicystka i zagorzała badaczka Azji
Środkowej. Jest adiunktem w Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracuje
między innymi z "Gazetą Wyborczą", "National Geographic" i "Harper’s Bazaar". W 2012 roku
opublikowała książkę Pra. O rodzinie Iwaszkiewiczów. Ma dwóch synów i psa. Fascynują ją podróże. Z
każdego wyjazdu przywozi niezliczoną ilość artefaktów. Zgromadziła na przykład gigantyczną kolekcję
kolczyków. Uwielbia jeść i gotować, a przede wszystkim gadać z ludźmi.
Szczegółowe informacje na temat festiwalu dostępne są na Facebooku (BETWEEN.POMIĘDZY) oraz na
stronie internetowej (www.betweenpomiedzy.pl).
Organizatorzy zastrzegają, że program festiwalu może ulec zmianie.
BETWEEN.GARDZIENICE
Jednym z ważniejszych wydarzeń festiwalu jest rezydencja Ośrodka Praktyk Teatralnych
GARDZIENICE. Odbywająca się po raz pierwszy w Trójmieście wielostronna prezentacja twórczości i
działań światowej sławy teatru obejmować będzie spektakle Ifigenia w A… oraz Oratorium Pytyjskie.
Najnowsze dzieło Gardzienic pokazywane będzie w wyjątkowej przestrzeni Kościoła Świętego Jana w
Gdańsku. Ponadto, będzie można dowiedzieć się więcej o warsztacie twórców podczas wykładu
Włodzimierza Staniewskiego, połączonego z prezentacjami aktorskimi oraz projekcjami nagrań
dokumentalnych. Przewidywany jest również pokaz archiwalnego nagrania przedstawienia Żywot
protopopa Awwakuma, oraz kameralna opowieść o działalności teatru. Warto podkreślić, iż w swojej
ponad trzydziestopięcioletniej historii, Gardzienice gościć będą w Trójmieście po raz pierwszy.
Zaproszenie na tegoroczną edycję festiwalu związane jest ściśle z jego tematem przewodnim:
poszukiwaniem źródeł oraz konfrontowaniem ich ze współczesnością.
Współorganizatorami Trójmiejskiej rezydencji OPT Gardzienice są: Uniwersytet Gdański, Teatr
Wybrzeże, Gdański Teatr Szekspirowski oraz Nadbałtyckie Centrum Kultury. Projekt dofinansowano ze
środków: Urzędu Miasta Sopotu, Urzędu Marszałkowskiego oraz Kąpieliska Morskiego Sopot.
Ośrodek Praktyk Teatralnych GARDZIENICE ma charakter autorski. Założony w 1977 roku przez
Włodzimierza Staniewskiego, na wschodniej ścianie Polski, tuż przy żelaznej kurtynie, stał się
znany na świecie dzięki spektaklom i rygorystycznym praktykom teatralnym. Staniewski szukał
matecznika, zapomnianego przez Boga i historię, odizolowanego od reszty świata, "gdzie diabeł mówi
dobranoc", dokąd nic nie dociera i skąd nic nie wychodzi. Wybrał wieś Gardzienice. Był to - jak na
owe czasy - nie tylko akt desperacji ale i ryzyko cywilnego samobójstwa. Wspaniałe perspektywy,
jakie dawali mu teatralni patroni i krakowsko-wrocławskie środowisko kultury, zostały zerwane. W
Ośrodku Praktyk Teatralnych GARDZIENICE pracowało w ciągu ostatnich 35 lat kilkadziesięciu artystów
i animatorów kultury z Polski i ze świata. Ich kilku-kilkunastoletnie a nawet dłuższe wkłady w
misję i ślady ich twórczej obecności utrwalone są w literaturze przedmiotu i w annałach opisujących
kolejne batalie i stadia ewolucji teatru. Dwóm spośród nich należą się szczególne wyrazy uznania.
Są to Mariusz Gołaj i Tomasz Rodowicz. We wrześniu 2013 odbyło się otwarcie nowego kompleksu
teatralnego w Gardzienicach. Doprowadzony do kompletnego zniszczenia przez kolejnych włodarzy (w
ciągu sześćdziesięciu powojennych lat) - architektoniczny zespół pałacowo-parkowy został teraz
podźwignięty z ruin i zgliszczy i cudownie zreanimowany. Staniewski jest pomysłodawcą tego
przedsięwzięcia, autorem koncepcji, fundraiserem oraz wykonawcą projektu w najmniejszych
szczegółach. Nazywa ten projekt najważniejszym utworem reżyserskim, swoim opus magnum.
"Teatr GARDZIENICE stał się dobrze rozpoznawalny dzięki swym dogłębnym badaniom w zakresie
rdzennych i antycznych tradycji muzycznych, wyjątkowym technikom aktorskim (ciało, głos), dzięki
zaangażowaniu w tworzenie w naturalnym środowisku i akcentowaniu zasad wzajemności w pracy."
Alison Hodge, 'XX-century Actor's Training', Routledge
"Kolejne konstelacje ludzi, których Staniewski wokół siebie gromadził stanowiły - zawsze -
międzynarodowe varieté. Eksploracja Antyku i zwrócenie się ku literackim, muzycznym i mitologicznym
wątkom starożytności pozwalało porozumiewać się ponad kulturowymi i stereotypowymi podziałami. Ta
niezwykła, nieprzejednana [...] grupa, pracująca pod inspirującym przewodnictwem Włodzimierza
Staniewskiego […] jest, według mnie, jednym spośród zaledwie kilku w świecie znaczących zespołów
teatralnych."
Susan Sontag , 'Hidden Territories', Routledge
SPOTKANIE PIERWSZE
WTOREK 13 maja 2014, godz. 20.00, Teatr w Oknie (Długa 50/51, Gdańsk)
Wprowadzenie GARDZIENIC - spotkanie z WŁODZIMIERZEM STANIEWSKIM
Podczas spotkania Włodzimierz Staniewski wprowadzi uczestników w świat Gardzienic, czemu
sprzyjać będzie prezentacja krótkiego filmu. Po wprowadzeniu uczestnicy podążać będą za reżyserem
do Kościoła Świętego Jana, by obejrzeć Oratorium Pytyjskie.
Wstęp na zaproszenia (between@ug.edu.pl).
SPOTKANIE DRUGIE
WTOREK 13 maja 2014, godz. 21.00, Centrum Świętego Jana (Świętojańska 50, Gdańsk)
Prezentacja przedstawienia ORATORIUM PYTYJSKIE
Przedstawienie biletowane 70/50 zł (kasy Teatru Wybrzeże)
Włodzimierz Staniewski:
"W kulturze i wyobraźni zbiorowej, która jest kultury najcenniejszą skarbnicą, imiona Sybilli
i Pytii, jak również Kassandry, złączyły się w jedno i kojarzone są z umiejętnością przepowiadania
przyszłości, boskim natchnieniem oraz odsłanianiem tajemnic ludzkiego losu. […] Wieszczy dar
otrzymały wszystkie od Apollina, wszystkie też stały się niewyczerpalnym źródłem inspiracji dla
poetów/piewców, których my Słowianie, nazywamy wieszczami. "Gdzie człowiek, co z mej pieśni całą
myśl wysłucha?" (A. Mickiewicz) Apollo królował w Delfach i on też objął boską opieką Siedmiu
Mędrców, których zwołano w VI wieku p.n.e. do tego pępka ówczesnego świata, żeby dali świadectwo
przenikliwości i wzniosłości greckiego umysłu i ducha. […] Mało jest w historii wersów, ujętych w
jeden kodeks, tak lapidarnych w formie, głębokich i wzniosłych w treści, tak poetycko uskrzydlonych
i tak muzycznych, jak "Przykazania Mędrców z Delf". Nie tracących na aktualności. Idą (a jakże) w
poprzek paplaninie naszej postkultury i prania wiary we wszelkie wartości dzisiejszego postświata.
Półtora setki maksym, wskazań, eksklamacji, nawoływań, próśb, przestróg, litanijnych zaklęć i
"wniebogłosów"… Ryte w stożkowym kamieniu, omfalosie, ustawionym przed świątynią Apollina, u stóp
skały, z której siódmego dnia każdego miesiąca wieszczyła Pytia/Sybilla. […] Niektóre brzmią jak
drogowe znaki życia ("Nie łam przysięgi", "Wychwalaj dzielność", "Pij z umiarem"), inne zaś - jak
sybillińskie parafrazy ("Postrzegaj słyszeniem", "Ujrzyj, co usłyszałeś", "Patrz niczym obcy",
"Poznaj, co wiesz"). […] Starożytni postulowali: "Poznaj samego siebie". Współcześni magowie wróżą
z giełdowych kursów i badań opinii publicznych. Komentarz zbędny."
SPOTKANIE TRZECIE
ŚRODA 14 maja 2014, godz. 19.30, Teatr na Plaży (Al. Mamuszki 2, Sopot)
Warsztat Gardzienic: projekcja nagrania filmowego ŻYWOT PROTOPOPA AWWAKUMA z wprowadzeniem
Włodzimierza Staniewskiego
Prezentacja archiwalnego nagrania słynnego przedstawienia Żywot protopopa Awwakuma
poprzedzona będzie krótkim wprowadzeniem, dzięki któremu dowiedzieć się będzie można o warsztacie
pracy twórczej i historii przedstawienia.
Wstęp bezpłatny. Ograniczona liczba miejsc.
SPOTKANIE CZWARTE
CZWARTEK 15 maja 2014, godz. 19.00 oraz 21.00, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże (ul. Bohaterów
Monte Cassino 30, Sopot)
Prezentacja przedstawienia IFIGENIA W A… według Ifigenii w Aulidzie Eurypidesa
Przedstawienie biletowane 70/50 zł (kasy Teatru Wybrzeże).
Włodzimierz Staniewski:
"Tragedia uczuć i ambicji czyni bohaterów Ifigenii niezwykle wyrazistymi teatralnie i
jednocześnie bardzo współczesnymi. Kiedy odsuniemy na bok antykwaryczny historyzm, zobaczymy
postacie które są jak wyjęte z dzisiejszego życia. Finalny rytuał ofiary to akt ślepej przemocy,
wymuszonej wiary, za którą stoi indoktrynacja, trujące podszepty, klęska mocnych w słowach i pozach
a słabych duchem. Ale to - o dziwo - nie boli, to spowszechniało i staniało. Oburza ale nie boli.
Nawet danina z życia jako wyraz fanatycznego poświęcenia jakoś nam spowszedniała.
W IFIGENII W A... to co boli to dramat rodzinny. Koniec świata wspólnoty.
Nie - parszywa polityka, chore ambicje, łupieskie instynkty, przeniewierstwa i łgarstwa; te
wszystkie tłuste przynęty, którymi wabi dramat antyczny, a którymi Eurypides operuje na
niepowtarzalnych skalach.
Taki teatr, teatr natręctw i natrętów, chcących "dzielić i rządzić" grany jest w mediach i w
postmodernistycznym teatrze na co dzień i powszechnie. To są już tylko znamiona końca świata, w
którym słowo dom znaczyło dom, litość znaczyło litość a trwoga znaczyło trwoga. Symptomów
pogubienia należy szukać w kryzysie wspólnoty.
Spektakl jest grany po polsku, angielsku i w antycznej grece.
Muzykę napisał Zygmunt Konieczny. Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Starym w
Krakowie".
SPOTKANIE PIĄTE
PIĄTEK 16 maja 2014, godz. 11.30, aula Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego (ul.
Wita Stwosza 55, Gdańsk)
TEATR - PERSPEKTYWA MANTYCZNA: WYROCZNIE, PROROCTWA, WIDOWSKA
Wykład WŁODZIMIERZA STANIEWSKIEGO prowadzony z prezentacjami aktorskimi
Przedstawiony przez Włodzimierza Staniewskiego wykład stanowić będzie wielowymiarowe
podsumowanie Trójmiejskiej rezydencji OPT Gardzienice na festiwalu BETWEEN.POMIĘDZY. Podczas
wykładu odbędą się również prezentacje aktorskie oraz pokazy fragmentów nagrań archiwalnych.
Włodzimierz Staniewski przedstawi nową, mantyczą perspektywę gardzienickiego teatru.
Wstęp bezpłatny.
INFORMACJE O PRZEDSTAWIENIACH
ORATORIUM PYTYJSKIE
REALIZATORZY:
Autor spektaklu - Włodzimierz Staniewski
Kompozycje do sentencji Siedmiu Mędrców - Mikołaj Blajda
Adaptacja fr. gardzienickiej muzyki Starożytnej Grecji - Maciej Rychły
Tłumaczenie pieśni: Met emoisi i Eksodosu z IFIGENII W AULIDZIE - Jerzy Łanowski
Tłumaczenie pieśni: Tripoda manteion, Asklepion aeisomen, O Bacchou, Promoleth Musai,
Hosondzēs - Jerzy Danielewicz
Obsada:
Aktorzy: Mariusz Gołaj, Agnieszka Mendel, Marcin Mrowca, Joanna Holcgreber, Anna Dąbrowska,
Lia Ikkos Serrano, Dorota Kołodziej, Jan Żórawski, Tetiana Oreshko
Chór i muzycy: Maciej Gorczyński, Elżbieta Wolińska, Karolina Rudaś, Olena Yeremenko, Rafał
Granat, Filip Pysz
Światła: Paweł Kieszko
IFIGENIA W A… wg IFIGENII W AULIDZIE Eurypidesa
REALIZATORZY:
Reżyseria, adaptacja tekstu: Włodzimierz Staniewski
Przekład: Jerzy Łanowski
Muzyka: Zygmunt Konieczny
Fragmenty muzyki antycznej Grecji: Maciej Rychły
Kostiumy: Monika Onoszko
Światło: Paweł Kieszko
Układ ruchu do pyrrichy: Julia Bui-Ngoc
Obsada:
Aktorzy: Mariusz Gołaj, Joanna Holcgreber, Marcin Mrowca, Agnieszka Mendel, Anna Dąbrowska,
Dorota Kołodziej, Jan Żórawski, Tetiana Oreshko, Lia Ikkos serrano, Maciej Gorczyński
Muzycy i chór: Karolina Rudaś, Gabriela Żmigrodzka, Olena Yeremenko, Roman Bardun, studenci i
absolwenci Akademii Praktyk Teatralnych
Koprodukcja:
Narodowy Teatr Stary w Krakowie, La Mama Etc. Theatre w Nowym Jorku
O FESTIWALU
BETWEEN.POMIĘDZY jest piątą edycją międzynarodowego festiwalu poświęconego związkom
literatury i teatru, organizowanego od 2010 roku przez Uniwersytet Gdański oraz Urząd Miasta
Sopotu, we współpracy m.in. z Fundacją Sztuki Un Gusto A Miel, Towarzystwem Przyjaciół Sopotu,
Teatrem Szekspirowskim, Teatrem Wybrzeże, Zatoką Sztuki, Teatrem Polskiego Radia, Wydawnictwem
Maski, kwartalnikiem "Tekstualia" i dwumiesięcznikiem literackim "Topos". Organizację festiwalu
koordynuje fundacja BETWEEN.POMIĘDZY. Festiwal jest wydarzeniem interdyscyplinarnym o charakterze
popularnonaukowym, w którego organizację zaangażowanych jest wiele podmiotów z dziedziny sztuki,
kultury i nauki na poziomie lokalnym, ogólnopolskim oraz międzynarodowym.
Honorowy patronat nad festiwalem objęli: Marszałek Województwa Pomorskiego, Prezydent Miasta
Sopotu oraz Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
Organizacja:
Fundacja BETWEEN.POMIĘDZY
Festiwal dofinansowano ze środków:
Urzędu Miasta Sopotu, Uniwersytetu Gdańskiego, Urzędu Marszałkowskiego, Kąpieliska Morskiego
Sopot.
Współorganizatorzy festiwalu w roku 2014:
Uniwersytet Gdański, Teatr Wybrzeże, Gdański Teatr Szekspirowski oraz Nadbałtyckie Centrum
Kultury.
Partnerzy:
Zatoka Sztuki, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, Teatr na Plaży, Instytut Kultury Miejskiej w
Gdańsku, Teatr Polskiego Radia, Fundacja Teatru Boto, Młody Byron, Wydawnictwo Maski, Fundacja
Sztuki Un Gusto A Miel, Uniwersytet w Glasgow (Szkocja), Uniwersytet Stanu Floryda (USA),
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
Patroni medialni: TVP Gdańsk, Radio Gdańsk, trójmiasto.pl, e-teatr, kwartalnik Tekstualia,
dwumiesięcznik Topos, miesięcznik Teatr.
Wszelkie pytania prosimy kierować na adres:
between@ug.edu.pl
Bieżące informacje o BETWEEN.POMIĘDZY pojawiają się na stronie internetowej (www.betweenpomiedzy.pl), a także na portalu
internetowym (BETWEEN.POMIĘDZY).