Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Programu Czyste Powietrze
Program priorytetowy „Czyste Powietrze” w trosce o zdrowie, klimat i środowisko
W Urzędzie Miasta Sopotu działa Gminny punkt konsultacyjno-informacyjny programu „Czyste Powietrze”.
W ramach programu „Czyste Powietrze” istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na:
Audyt energetyczny, który umożliwi uzyskanie kompletnej informacji o potrzebach budynku i pozwoli najskuteczniej ocieplić budynek, wybrać najlepsze źródło ciepła i uzyskać maksymalną dotację, co przełoży się na niższe rachunki za ogrzewanie
Ocieplenie ścian, stropu, podłogi
Wymianę okien, drzwi, bramy garażowej
Wymianę starego pieca – kotła na paliwo stałe
Instalację CO i CWU
Wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła
Mikroinstalację fotowoltaiczną
Gminny konsultant udziela mieszkańcom informacji o zasadach programu oraz wspiera przy składaniu wniosku o dofinansowanie i późniejszym rozliczeniu dotacji. Mieszkaniec, który chce skorzystać z pomocy gminnego konsultanta, powinien umówić się telefonicznie na spotkanie. Po przygotowaniu wniosku pracownik Urzędu przekazuje go do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, gdzie następuje jego ocena i decyzja o udzieleniu dotacji.
Przypominamy, że od 14 czerwca 2024 r. dotacja z programu „Czyste Powietrze” na pompę ciepła, kocioł zgazowujący drewno lub kocioł na pellet może być udzielona tylko wtedy, gdy urządzenie wpisane jest na listę zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM). Lista ZUM dostępna na stronie Zielonych Urządzeń i Materiałów.
Procedura wnioskowania poprzez gminny punkt konsultacyjny:
Zadzwoń pod numer telefonu: 58 52 13 793 i umów się na osobiste spotkanie z gminnym konsultantem lub wypełnienie wniosku online.
Przygotuj dane niezbędne do wypełnienia wniosku (lista znajduje się poniżej).
Program dedykowany jest dla Beneficjentów będących właścicielami/współwłaścicielami domów jednorodzinnych, lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.
W programie Beneficjentów podzielono na trzy grupy intensywności dofinansowania:
poziom podstawowy – roczny dochód wnioskodawcy nie przekracza 135 000 zł
poziom podwyższony – przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym zgodnie z art.411 ust.10g ustawy – Prawo Ochrony Środowiska, nie przekracza kwoty:
1894 zł w gospodarstwie wieloosobowym
2651 zł w gospodarstwie jednoosobowym
poziom najwyższy – przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym zgodnie z art. 411 ust.10 g ustawy – Prawo Ochrony Środowiska, nie przekracza kwoty:
1090 zł w gospodarstwie wieloosobowym
1526 zł w gospodarstwie jednoosobowym
Informacje, jakie należy przygotować przed wizytą w Urzędzie Gminy:
1. INFORMACJE DOTYCZĄCE WNIOSKODAWCY:
dane osobowe wnioskodawcy (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania);
adres e-mail oraz numer telefonu do kontaktu;
dane osobowe współmałżonka (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania) oraz współwłaścicieli nieruchomości (imię, nazwisko, adres zamieszkania) (jeśli dotyczy);
adres inwestycji, numer księgi wieczystej oraz numer działki właściwy dla budynku, który ma być objęty inwestycją dofinansowaną z programu
numer rachunku bankowego do wypłaty dofinansowania,
rok wystąpienia o zgodę na budowę lub zgłoszenia budowy (jeśli przed rokiem 2009 deklaruje się przedział czasowy powstania budynku);
całkowita powierzchnia budynku/ lokalu mieszkalnego (m2);
jeżeli inwestycja została już rozpoczęta, data wystawienia pierwszej faktury (innego dokumentu księgowego);
w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym, powierzchnia budynku przeznaczona pod prowadzenie tej działalności (oraz liczba miesięcy w roku prowadzenia działalności w tym budynku);
wysokość dochodu uzyskanego przez wnioskodawcę w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku, źródło dochodu i sposób rozliczenia (np. ustawa o podatku dochodowym, działalność gospodarcza, rolnicza itp.) oraz sposób rozliczenia (np. PIT po rozliczeniu);
osoby uprawnione do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania są zobligowane do przedstawienia zaświadczenia wskazującego przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy, wydanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sopocie (ul. Kolejowa 14). Zaświadczenie może być wydane maksymalnie na 3 miesiące przed datą złożenia wniosku. Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia znajduje się w załączniku na końcu niniejszej informacji.
2. INFORMACJE DOTYCZĄCE INWESTYCJI:
I. W zakresie wymiany źródła ciepła:
rodzaj dotychczasowego sposobu ogrzewania budynku oraz nowego źródła ciepła;
informacja czy budynek jest podłączony do sieci dystrybucji gazu;
jeśli w budynku oprócz źródła ciepła na paliwo stałe istnieje inne czynne źródło ciepła np. piec gazowy służący jako podgrzewacz wody lub sezonowo do ogrzewania budynku – proszę podać ilość pobieranego paliwa gazowego (średnia z ostatnich 3 pełnych lat kalendarzowych);
jeśli przedsięwzięcie dotyczy kotła na pellet – informacja o emisyjności urządzenia (powyżej/poniżej 20 mg/m3) lub posiadanym certyfikacie potwierdzającym spełnienie wymogów ekoprojektu (ecodesign);
informacja czy modernizacji podlega także instalacja centralnego ogrzewania i instalacja do przygotowania ciepłej wody użytkowej (rurki, grzejniki, kolektory słoneczne).
Mamy nadzieję, że funkcjonowanie punktu zachęci mieszkańców do skorzystania z dofinansowania m.in. do wymiany kotłów, przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych, a w efekcie do poprawy jakości powietrza na terenie Gminy Miasta Sopotu.
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu
z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu. Czytaj dalej...
1) Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych,
e-mail: iod@sopot.pl - Wojciech Leszczyński
2) Dane osobowe przetwarzane będą w celu:
Realizacji zakresu działania i zadań ustawowych, o których mowa w Art. 7.1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2017.1875 t.j.) oraz Art. 4 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2017.1868 t.j.).
3) Pani/Pana dane osobowe będą lub mogą być przekazywane wyłącznie podmiotom uprawnionym
do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
4) Podawane dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji wskazanych
w pkt. 2 celów, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy prawa.
5) Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, sprostowania, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz do przenoszenia danych.
6) Posiada Pani/Pan prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego.
7) Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, wynika z realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa.
8) Pana/Pani dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.