Sopot jako jedna z pierwszych gmin w Polsce posiada swoją uchwałę krajobrazową. Wojewoda Pomorski opublikował podjętą przez Radę Miasta Sopotu uchwałę. Wejdzie ona w życie 14 dni od daty publikacji.
Nowa uchwała była kompleksowo przygotowywana przez dwa lata i szeroko konsultowaną zarówno z mieszkańcami, z branżą reklamową oraz sopockimi przedsiębiorcami. Miasto, ze względu na swoją kurortową specyfikę zostało podzielone na kilka obszarów, a możliwości umieszczania reklam w przestrzeni publicznej zostały uregulowane i ograniczone.
– To niezwykle istotna uchwała dla miasta – komentuje prezydent Jacek Karnowski.
Uprzywilejowane zostały reklamy informujące o wydarzeniach kulturalnych i sportowych, które mogą się pojawiać okazjonalnie na krótko przed wydarzeniami. Oprócz tego został również wydzielony obszar indywidualnej promocji w okolicy obiektów kulturalnych i sportowych na których mogą się pojawiać reklamy i ogłoszenia związane z kalendarzem imprez danego obiektu.
– Uchwała regulująca liczbę i formę reklam w mieście była przede wszystkim bardzo pożądana przez sopocian. Podczas konsultacji mieszkańcy prosili o jak najkrótszy okres przejściowy, dlatego przewidzieliśmy minimalny czas na dostosowanie – mówi prezydent Sopotu Jacek Karnowski.
Uchwała znacząco ogranicza użyciem reklam w formie bilbordów, reklam wielkopowierzchniowych na budynkach oraz banerów. W dalszym ciągu praktycznie na całym obszarze miasta dopuszczone będą reklamy na wiatach przystankowych oraz na słupach ogłoszeniowych. Musimy jednak pamiętać, że uchwała krajobrazowa nie dotyczy reklam i informacji w okresie przedwyborczym, który reguluje kodeks wyborczy.
Sopot od wielu lat zwraca szczególną uwagę na estetykę miasta, do tej pory prowadzono dialog z przedsiębiorcami na zasadzie obustronnej współpracy.
– Dzięki otwartości sopockich przedsiębiorców i spójnej wizji kurortu udało nam się doprowadzić do estetyzacji najbardziej popularnych miejsc w Sopocie czyli ul. Boh. Monte Cassino oraz pasa nadmorskiego. Do tej pory jednak mieliśmy ograniczone narzędzia eliminowania nieestetycznych reklam – mówi Klaudyna Karczewska-Szymkowiak, plastyk miejski.
Okresy przejściowe
Dla istniejących nośników reklamowych przewidziano następujące okresy przejściowe: 1 rok dla reklam (np. bilbordy, reklamy wielkopowierzchniowe, tablice wolnostojące) 2 lata dla szyldów (czyli nazw firm lub sklepów znajdujących się wewnątrz budynków, na których są umieszczone), 4 lata dla ogrodzeń. Po tym czasie urząd może wszcząć postępowanie administracyjne skutkujące karą finansową.
Pamiętajmy, że okresy przejściowe dotyczą istniejących reklam, natomiast każdy nośnik jaki od dnia obowiązywania uchwały stanie na terenie miasta musi być zgodny z obowiązującą uchwałą.
Autorem treści uchwały na zlecenie urzędu była doświadczona urbanistka arch. Maria Czerniak. Współpracowała ona ściśle z sopockimi urzędnikami oraz wraz ze Stowarzyszeniem Inicjatywa Miasto prowadziła konsultacje uchwały.