Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz Dział Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi zapraszają uczniów szkół na performatywne spotkania dotyczące dziejów sześciu pojęć awangardy. Cykl wykładów jest częścią obchodów Roku Awangardy w Sopocie. Pierwsze spotkanie 12 października.
Co wnosi do dzieła sztuki siatka? Jak proporcja sztuki greckiego antyku oddziałuje na modernizm? Czy awangardowa idea zawsze musi mieć oparcie w materii dzieła sztuki? W jaki sposób obiekt został nobilitowany do rangi sztuki? Jakie zdarzenie może stać się działaniem artystycznym?
Każdy wykład połączony będzie z treningiem kreatywności w obszarze uniwersum wizualnego. Spotkania prowadzi Zespół Działu Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi – edukatorzy kulturowi, wielokrotni szkoleniowcy muzealników z Polski na zlecenie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, autorzy m.in. „Książki do zobaczenia” – innowacyjnego podręcznika do treningu twórczości.
Zasady rezerwacji:
Plan wykładów:
12-14 października – Siatka, Idea
W 1910 r. Wassily Kandinsky maluje pierwszą akwarelę abstrakcyjną. W 1917 Piet Mondrian formułuje zasady neoplastycyzmu. Obaj tworzą obrazy, obaj tworzą sztukę nieprzedstawiającą. Ten pierwszy jednak gorącą, ekspresyjną, organiczną, ten drugi chłodną, zdystansowaną, geometryczną. W obu wypadkach treścią staje się siatka relacji formalnych pomiędzy elementami dzieła. Jakie znaczenia można złowić w tę sieć?
W 1981 r. do Łodzi przyjeżdża Joseph Beuys, artysta z Niemiec. Na dachu wynajętego samochodu przywozi w darze skrzynię. Oprócz dzieł mieszczą się tam szpargały z pracowni, na przykład butelka po coli, w której zaparzył herbatkę ziołową. Pobyt artysty w Łodzi zmienia się w wielodniowy wykład jego filozoficznych idei. Skrzynia, dzieła i codzienne przedmioty są tylko wehikułem jego estetycznych, społecznych, ekologicznych przekonań. Czy sama idea może być sztuką?
Prowadzący: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk, Maja Pawlikowska
16-18 listopada – Proporcja, Obiekt
W antycznej Grecji ustalono złoty podział odcinka – na dwie części tak, by stosunek długości dłuższej do krótszej był taki sam, jak całego odcinka do części dłuższej. Sztuka dwudziestowiecznej Awangardy sięga po tę wielowiekową regułę. Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński tworzą, stosując złotą proporcję – obrazy, rzeźby, sztukę użytkową, projekty architektoniczne i urbanistyczne. W jaki sposób antyczna proporcja służy budowie nowej, konstruktywistycznej estetyki?
W 1917 r. Marcel Duchamp pokazał w galerii kupiony w sklepie pisuar. Gotowy obiekt – ready made – zaprezentował jako dzieło sztuki. Zerwał radykalnie z tradycją sztuki – z pięknem, z przedstawieniem, unikatowością, rzemiosłem. Sam artysta w pisuarze zmienił tylko dwie rzeczy. Napisał na nim pseudonim „R. Mutt 1917” oraz nadał mu tytuł „Fontanna”. Niektórzy uważają efekt za najważniejsze dzieło XX wieku. Dlaczego?
Prowadzący: Barbara Kaczorowska, Marta Wlazeł